Suunnitelma tuotemanuaalin sähköiseen markkinointiin Isossa-Britanniassa : Outdoors Finland Etelä -hanke
Siitonen, Katariina (2014)
Siitonen, Katariina
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404154362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404154362
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kehittää digitaalisen markkinoinnin suunnitelma. Työ on toteutettu toimeksiantona Outdoors Finland Etelä -hankkeelle, joka on osa Matkailun edistämiskeskuksen koordinoimaa hankekokonaisuutta. Työn tarkoituksena on luoda suunnitelma, jota voidaan käyttää tuotemanuaalin sähköiseen markkinointiin Isossa-Britanniassa.
Opinnäytetyössä perehdytään digitaaliseen markkinointiin verkossa. Lisäksi käydään läpi kaikki markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin kuuluvat olennaisimmat asiat aina nykytilan kartoituksesta tulosten seurantaan.
Markkinointiviestintäsuunnitelma aloitetaan yrityksen ja sen toimintaympäristön analysoinnilla, jonka pohjalta kootut tiedot auttavat kannattavien kohderyhmien ja strategioiden valinnassa. Suunnitelman ensisijaiseksi tavoitteeksi asetetaan Suomen kesäaktiviteettituotteiden näkyvyyden parantaminen ja sitä kautta kiinnostuksen lisääminen matkailumahdollisuuksiin Outdoors Finland Etelä -hankkeen maakunnissa.
Opinnäytetyössä kohderyhmäksi rajataan matkailualan ammattilaiset Isossa-Britanniassa. Valittujen matkanjärjestäjien tulee täyttää erikseen määritetyt segmentointikriteerit. Matkanjärjestäjien lisäksi kohderyhmiksi valitaan joukko muita online-toimijoita, kuten blogeja ja keskustelupalstoja. Suunniteltu markkinointiviestintästrategia kattaa monipuolisesti erilaiset digitaaliset viestintäkanavat, jotta valitut kohderyhmät voidaan tavoittaa mahdollisimman tehokkaasti.
Opinnäytetyön tuloksena on sähköisen markkinoinnin suunnitelma, jota toimeksiantajan on jatkossa mahdollista hyödyntää toiminnassaan. Suunnitelmassa keskitytään erityisesti potentiaalisten kohderyhmäyritysten ja jakelukanavien valintaan, sillä niiden määrittämisestä todettiin olevan toimeksiantajalle eniten hyötyä.
Opinnäytetyössä perehdytään digitaaliseen markkinointiin verkossa. Lisäksi käydään läpi kaikki markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin kuuluvat olennaisimmat asiat aina nykytilan kartoituksesta tulosten seurantaan.
Markkinointiviestintäsuunnitelma aloitetaan yrityksen ja sen toimintaympäristön analysoinnilla, jonka pohjalta kootut tiedot auttavat kannattavien kohderyhmien ja strategioiden valinnassa. Suunnitelman ensisijaiseksi tavoitteeksi asetetaan Suomen kesäaktiviteettituotteiden näkyvyyden parantaminen ja sitä kautta kiinnostuksen lisääminen matkailumahdollisuuksiin Outdoors Finland Etelä -hankkeen maakunnissa.
Opinnäytetyössä kohderyhmäksi rajataan matkailualan ammattilaiset Isossa-Britanniassa. Valittujen matkanjärjestäjien tulee täyttää erikseen määritetyt segmentointikriteerit. Matkanjärjestäjien lisäksi kohderyhmiksi valitaan joukko muita online-toimijoita, kuten blogeja ja keskustelupalstoja. Suunniteltu markkinointiviestintästrategia kattaa monipuolisesti erilaiset digitaaliset viestintäkanavat, jotta valitut kohderyhmät voidaan tavoittaa mahdollisimman tehokkaasti.
Opinnäytetyön tuloksena on sähköisen markkinoinnin suunnitelma, jota toimeksiantajan on jatkossa mahdollista hyödyntää toiminnassaan. Suunnitelmassa keskitytään erityisesti potentiaalisten kohderyhmäyritysten ja jakelukanavien valintaan, sillä niiden määrittämisestä todettiin olevan toimeksiantajalle eniten hyötyä.