Ensiapukoulutusta jalkapallojunioreille
Anttila, Annukka; Honkanen, Eetu; Honkanen, Ville (2014)
Anttila, Annukka
Honkanen, Eetu
Honkanen, Ville
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404154317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404154317
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli ideoida, suunnitella, myydä ja järjestää ensiapukoulutus. Toimeksiantaja oli turkulainen jalkapalloseura Football Club International Turku eli FC Inter. Koulutuksen kohderyhmä oli FC Interin B-juniorijoukkue. B-juniorit olivat 15-16 –vuotiaita jalkapallon harrastajia ja heitä oli joukkueessa 28. Työn tavoitteena oli tarjota osallistujille mahdollisuus harjoitella ensiaputaitoja.
Koulutuksen ensiapuaiheiksi valittiin aivotärähdykset, nyrjähdykset ja murtumat, tajuton henkilö sekä eloton henkilö. Koulutuksessa käytettiin opetus- ja ohjausmenetelminä aktivoivaa luentoa ja pienryhmissä tapahtuvaa demonstrointia. Ensiapuaiheiden valintaan vaikuttivat toimeksiantajan toiveet, kohderyhmän tarpeet, aikataululliset rajoitteet sekä mahdollisuus toteuttaa demonstraatiot ohjatusti. Luentoa havainnollistettiin PowerPoint-diojen ja lehtiartikkelien avulla. Demonstraatiot toteutettiin ohjattuina käyttäen Turun ammattikorkeakoulun ensiapuvälineistöä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ensiapuaiheiden lisäksi tuotteistusta, tuotteistusprosessin soveltamista ensiapukoulutukseen, asiakashankintaa sekä myyntiprosessia. Työssä esitellään myös koulutuksessa käytetyt opetus- ja ohjausmenetelmät. Opinnäytetyöraportti sisältää kuvauksen toiminnallisesta osuudesta eli koulutuksen ideoinnista, suunnittelusta, myynnistä sekä toteutuksesta palautteineen ja arviointeineen. Opinnäytetyö on tehty noudattaen hyvää tieteellistä käytäntöä ja sen eettisyyttä sekä luotettavuutta on arvioitu.
Koulutukseen osallistujat pääsivät harjoittelemaan ensiaputaitoja ja palautteen perusteella koulutusta pidettiin hyödyllisenä ja hauskana tapahtumana. Lähes puolet osallistujista koki oppineensa uutta. Valitut ohjausmenetelmät tukivat hyvin ensiaputaitojen harjoittelua.
Koulutuksen ensiapuaiheiksi valittiin aivotärähdykset, nyrjähdykset ja murtumat, tajuton henkilö sekä eloton henkilö. Koulutuksessa käytettiin opetus- ja ohjausmenetelminä aktivoivaa luentoa ja pienryhmissä tapahtuvaa demonstrointia. Ensiapuaiheiden valintaan vaikuttivat toimeksiantajan toiveet, kohderyhmän tarpeet, aikataululliset rajoitteet sekä mahdollisuus toteuttaa demonstraatiot ohjatusti. Luentoa havainnollistettiin PowerPoint-diojen ja lehtiartikkelien avulla. Demonstraatiot toteutettiin ohjattuina käyttäen Turun ammattikorkeakoulun ensiapuvälineistöä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ensiapuaiheiden lisäksi tuotteistusta, tuotteistusprosessin soveltamista ensiapukoulutukseen, asiakashankintaa sekä myyntiprosessia. Työssä esitellään myös koulutuksessa käytetyt opetus- ja ohjausmenetelmät. Opinnäytetyöraportti sisältää kuvauksen toiminnallisesta osuudesta eli koulutuksen ideoinnista, suunnittelusta, myynnistä sekä toteutuksesta palautteineen ja arviointeineen. Opinnäytetyö on tehty noudattaen hyvää tieteellistä käytäntöä ja sen eettisyyttä sekä luotettavuutta on arvioitu.
Koulutukseen osallistujat pääsivät harjoittelemaan ensiaputaitoja ja palautteen perusteella koulutusta pidettiin hyödyllisenä ja hauskana tapahtumana. Lähes puolet osallistujista koki oppineensa uutta. Valitut ohjausmenetelmät tukivat hyvin ensiaputaitojen harjoittelua.