Autonvaraosien verkkokaupan kehittämisprosessi
Sysimetsä, Riku (2014)
Sysimetsä, Riku
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144275
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää AutoÅströmin verkkokaupan kehitysmahdollisuuksia. AutoÅström on autoliike, joka toimii Oulussa ja Kokkolassa. Verkkokaupasta on mahdollista ostaa Opelin alkuperäisiä varaosia, jotka voi tilata suoraa kotiin. Työssä käsitellään varaosa-toiminnan pääpiirteitä. Varaosatoiminta alkaa siitä, kun asiakas tulee tilamaan varaosan, ja päättyy, kun varaosa luovutetaan asiakkaalle. Työ aloitettiin tutkimalla vanhempia tilastoja verk-kokaupan myynnistä, asiakasmääristä, lisäksi mainontaan käytetty rahamäärä selvitettiin.
Työtä tehdessä kävi ilmi, että verkkokaupan yleisilme oli varsin hyvä. Suuria puutteita ei esiinty-nyt vaan enimmäkseen kehittämiskeinot olivat pieniä yksityiskohtien viilaamisia. Suuriakin muu-tosehdotuksia otettiin kuitenkin esille esimerkiksi verkkokaupan muuttaminen kaksikieliseksi ja myynnin suuntaamista Ruotsiin.
Työstä saadut tulokset ovat osittain omia päätelmiä, mutta myös ammattilaisten apuun turvau-duttiin. Tulokset osoittavat, että kehitettäviä asioita löytyi ja näitä parantamalla saataisiin enem-män myyntiä ja myös asiakastyytyväisyys kasvaisi.
Työtä tehdessä kävi ilmi, että verkkokaupan yleisilme oli varsin hyvä. Suuria puutteita ei esiinty-nyt vaan enimmäkseen kehittämiskeinot olivat pieniä yksityiskohtien viilaamisia. Suuriakin muu-tosehdotuksia otettiin kuitenkin esille esimerkiksi verkkokaupan muuttaminen kaksikieliseksi ja myynnin suuntaamista Ruotsiin.
Työstä saadut tulokset ovat osittain omia päätelmiä, mutta myös ammattilaisten apuun turvau-duttiin. Tulokset osoittavat, että kehitettäviä asioita löytyi ja näitä parantamalla saataisiin enem-män myyntiä ja myös asiakastyytyväisyys kasvaisi.