Asiakaslehti ja sen kehittäminen case: Puhtaasti parempi
Aaltonen, Anja (2014)
Aaltonen, Anja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144261
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli perehtyä jätehuoltoyritys Satakierto Oy:n julkaisemaan asiakaslehteen nimeltä Puhtaasti parempi. Tavoitteena oli selvittää lehden nykytila ja verrata sitä muihin kunnallisen ja infrastruktuuripuolen toimijoiden asiakaslehtiin. Vertailussa sovellettiin benchmarking-menetelmää ja saaduista havainnoista koottiin mahdollisia kehitysehdotuksia Puhtaasti parempi -lehdelle.
Opinnäytetyön kirjallinen osuus koostuu teoriasta, mikä on asiakaslehti ja mitkä ovat sen keskeiset ominaispiirteet. Lisäksi pohditaan, mitkä ovat paperisen asiakaslehden edut ja merkitys nykyaikana. Opinnäytetyössä arvioidaan myös verkkojulkaisun suhdetta paperiseen lehteen.
Benchmarking-menetelmässä vertailukohteita oli kolme, joista yksi sähköyrityksen ja kaksi vedentoimittajien asiakaslehtiä. Tutkimus toteutettiin yritysten verkkolehtiä selaamalla. Vertailussa keskityttiin lehtien yleisilmeeseen, asetteluun ja juttujen ulkoasuun. Menetelmän avulla saatiin kerättyä ideoita lehden ulkoasun uudistamiseksi.
Tehdyn tutkimuksen perusteella Puhtaasti parempi on lunastanut paikkansa kohderyhmässään. Lehti on ilmestynyt toistakymmentä vuotta ja säilyttänyt ulkoasunsa lähes samana koko ajan. Sisällön jatkuvan kehittämisen lisäksi myös visuaalinen ilme ja ulkoasun muutos tulee pian kyseeseen. Yrityksen nettisivuilla e-julkaisuna luettavissa oleva näköislehti on riittävä nykyisellään. Paperisen lehden merkitys on edelleen vahva ja tulee varmasti sellaisena säilymäänkin.
Opinnäytetyön kirjallinen osuus koostuu teoriasta, mikä on asiakaslehti ja mitkä ovat sen keskeiset ominaispiirteet. Lisäksi pohditaan, mitkä ovat paperisen asiakaslehden edut ja merkitys nykyaikana. Opinnäytetyössä arvioidaan myös verkkojulkaisun suhdetta paperiseen lehteen.
Benchmarking-menetelmässä vertailukohteita oli kolme, joista yksi sähköyrityksen ja kaksi vedentoimittajien asiakaslehtiä. Tutkimus toteutettiin yritysten verkkolehtiä selaamalla. Vertailussa keskityttiin lehtien yleisilmeeseen, asetteluun ja juttujen ulkoasuun. Menetelmän avulla saatiin kerättyä ideoita lehden ulkoasun uudistamiseksi.
Tehdyn tutkimuksen perusteella Puhtaasti parempi on lunastanut paikkansa kohderyhmässään. Lehti on ilmestynyt toistakymmentä vuotta ja säilyttänyt ulkoasunsa lähes samana koko ajan. Sisällön jatkuvan kehittämisen lisäksi myös visuaalinen ilme ja ulkoasun muutos tulee pian kyseeseen. Yrityksen nettisivuilla e-julkaisuna luettavissa oleva näköislehti on riittävä nykyisellään. Paperisen lehden merkitys on edelleen vahva ja tulee varmasti sellaisena säilymäänkin.