Pedagoginen karisma teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä
Hellsten, Anna (2014)
Hellsten, Anna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144253
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö hahmottelee uutta käsitettä, pedagoginen karisma, ohjaamisen sekä opetuksen kentille. Se esittelee mistä pedagoginen karisma koostuu, ja ennen kaikkea, voiko sitäkin jotenkin opetella, lisätä tai kasvattaa. Lisäksi opinnäytetyö pohtii pedagogisen karisman merkitystä teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatissa, sekä lopuksi listaa niitä asioita joiden hallitseminen voisi mahdollisesti lisätä teatteri-ilmaisun ohjaajan pedagogista karismaa.
Opinnäytetyön ensimmäisessä varsinaisessa luvussa perehdytään karismaan ja sen kolmeen eri tulkintatapaan. Ensimmäisen tulkinnan mukaan karisma on jotakin mikä syntyy median ja julkisuuskoneiston sivutuotteena, toinen tulkinta esittää että se on jotain ulkoapäin annettua, jota ihmisellä joko on tai ei ole, ja kolmas tulkinta esittää sen menestyksen välineenä jota on täysin mahdollista omaksua lisää. Mikään tulkinnoista ei ole täysin oikea tai väärä, mutta tämä opinnäytetyö nojaa pitkälti kolmannen tulkinnan varaan, jonka mukaan olemalla tietoinen niistä palasista mistä karisma ja pedagoginen karisma koostuvat, voidaan sitä lisätä myös omaan toimintaan.
Opinnäytetyön kolmannessa luvussa perehdytään tarkemmin käsitteeseen pedagoginen karisma. Luvussa käsitellään asiantuntijuuden merkitystä, sekä niitä keinoja millä asiantuntijan on mahdollista tavoittaa ja innostaa ympäröivät ihmiset omasta aiheestaan. Näistä keinoista tässä työssä esitellään motivointi, luottamuksen rakentaminen, innostaminen, sekä näiden kolmen välineenä toimivat, suostuttelu ja suggestio.
Työn neljännessä luvussa perehdytään pedagogisen karisman merkitykseen teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä. Luku tarjoaa myös kirjoittajan oman listauksen niistä asioista, minkä hallinta ja tiedostaminen auttavat lisäämään teatteri-ilmaisun ohjaajan pedagogista karismaa.
Opinnäytetyön ensimmäisessä varsinaisessa luvussa perehdytään karismaan ja sen kolmeen eri tulkintatapaan. Ensimmäisen tulkinnan mukaan karisma on jotakin mikä syntyy median ja julkisuuskoneiston sivutuotteena, toinen tulkinta esittää että se on jotain ulkoapäin annettua, jota ihmisellä joko on tai ei ole, ja kolmas tulkinta esittää sen menestyksen välineenä jota on täysin mahdollista omaksua lisää. Mikään tulkinnoista ei ole täysin oikea tai väärä, mutta tämä opinnäytetyö nojaa pitkälti kolmannen tulkinnan varaan, jonka mukaan olemalla tietoinen niistä palasista mistä karisma ja pedagoginen karisma koostuvat, voidaan sitä lisätä myös omaan toimintaan.
Opinnäytetyön kolmannessa luvussa perehdytään tarkemmin käsitteeseen pedagoginen karisma. Luvussa käsitellään asiantuntijuuden merkitystä, sekä niitä keinoja millä asiantuntijan on mahdollista tavoittaa ja innostaa ympäröivät ihmiset omasta aiheestaan. Näistä keinoista tässä työssä esitellään motivointi, luottamuksen rakentaminen, innostaminen, sekä näiden kolmen välineenä toimivat, suostuttelu ja suggestio.
Työn neljännessä luvussa perehdytään pedagogisen karisman merkitykseen teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä. Luku tarjoaa myös kirjoittajan oman listauksen niistä asioista, minkä hallinta ja tiedostaminen auttavat lisäämään teatteri-ilmaisun ohjaajan pedagogista karismaa.