Työkalu palveluyrityksen kannattavuuden hallintaan ja hinnoittelun tueksi : Case: Yritys X
Laurila, Teemu (2014)
Laurila, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144251
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutetaan tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa rakennetaan työkalu toimeksiantajan, Yritys X:n, asiakas- ja segmenttikohtaiseen kannattavuusanalyysiin, kannattavuuden hallintaan ja hinnoittelun tueksi. Työkalu sopii erityisesti pienten, jatkuvia palveluita tarjoavien yritysten kannattavuuden hallintaan ja hinnoittelun tueksi.
Työkalussa käytetään aikaan perustuvaa toimintolaskentaa. Kannattavuutta analysoidaan muun muassa käyttökatteella, käyttökateprosentilla sekä muilla tarkoitusta varten kehitetyillä, kannattavuutta kuvaavilla tunnusluvuilla.
Työkalun tuottamasta tiedosta selvisi, että pienet asiakkaat ovat selvästi heikommin kannattavia kuin suuret. Työkalu vahvisti ennalta määritellyn arvion siitä, että asiakkaan asuntokannan kasvaessa palvelun kannattavuus kasvaa. Tulokset osoittavat asuntokohtaisen kannattavuuden kasvavan moninkertaiseksi jo kahden pienimmän asiakassegmentin välillä.
Tuloksista selvisi, että pienimpien asiakkaiden segmentti 1 on absoluuttisella käyttökatteella mitattuna heikko. Kaikkia segmenttejä tarkastellessa osa asiakkaista ei täytä käyttökateprosentille asetettua minimivaatimusta ja muutama asiakas todettiin jopa kannattamattomaksi. Toisaalta taas suurimmat asiakkaat todettiin erittäin kannattaviksi.
Työkalun tiedoista voitiin päätellä eniten kustannuksia aiheuttavat toiminnot. Suurimmat kustannukset syntyvät palvelun rutiinitoiminnoista, kuten vuokranmaksuseurannasta ja laskutuksesta. Nämä toiminnot kuitenkin tehostuvat asuntokannan kasvaessa ja siten tulos vahvistaa johtopäätöstä siitä, että asuntokannan kasvaessa myös kannattavuus kasvaa.
Työkalu vahvisti myös näkemyksen siitä, että toimeksiantajan kokonaiskannattavuus on tällä hetkellä erinomaisella tasolla. Samalla paljastui voimakas kannattavuuden riippuvuus suurista asiakkaista, jotka vastaavat peräti 80 prosentista toimeksiantajan käyttökatteesta. Hinnoittelu on tällä hetkellä epäyhtenäistä ja etenkin segmentin 3 asiakkaiden kohdalla tulee harkita hinnoitteluun liittyviä toimenpiteitä. Segmentin 2 asiakkailla hinnoittelu on hyvällä tasolla yhtä asiakasta lukuunottamatta. Segmentin 4 asiakkaat ovat tällä hetkellä ehkä hieman yli-hinnoiteltujakin.
Opinnäytetyön tuloksena on laadittu myös uusi, asiakasegmenteittäin porrastettu hinnasto, joka selkeyttää hinnoittelua ja varmistaa, että hinnoittelu asetetaan jatkossa kannattavalle tasolle.
Työkalussa käytetään aikaan perustuvaa toimintolaskentaa. Kannattavuutta analysoidaan muun muassa käyttökatteella, käyttökateprosentilla sekä muilla tarkoitusta varten kehitetyillä, kannattavuutta kuvaavilla tunnusluvuilla.
Työkalun tuottamasta tiedosta selvisi, että pienet asiakkaat ovat selvästi heikommin kannattavia kuin suuret. Työkalu vahvisti ennalta määritellyn arvion siitä, että asiakkaan asuntokannan kasvaessa palvelun kannattavuus kasvaa. Tulokset osoittavat asuntokohtaisen kannattavuuden kasvavan moninkertaiseksi jo kahden pienimmän asiakassegmentin välillä.
Tuloksista selvisi, että pienimpien asiakkaiden segmentti 1 on absoluuttisella käyttökatteella mitattuna heikko. Kaikkia segmenttejä tarkastellessa osa asiakkaista ei täytä käyttökateprosentille asetettua minimivaatimusta ja muutama asiakas todettiin jopa kannattamattomaksi. Toisaalta taas suurimmat asiakkaat todettiin erittäin kannattaviksi.
Työkalun tiedoista voitiin päätellä eniten kustannuksia aiheuttavat toiminnot. Suurimmat kustannukset syntyvät palvelun rutiinitoiminnoista, kuten vuokranmaksuseurannasta ja laskutuksesta. Nämä toiminnot kuitenkin tehostuvat asuntokannan kasvaessa ja siten tulos vahvistaa johtopäätöstä siitä, että asuntokannan kasvaessa myös kannattavuus kasvaa.
Työkalu vahvisti myös näkemyksen siitä, että toimeksiantajan kokonaiskannattavuus on tällä hetkellä erinomaisella tasolla. Samalla paljastui voimakas kannattavuuden riippuvuus suurista asiakkaista, jotka vastaavat peräti 80 prosentista toimeksiantajan käyttökatteesta. Hinnoittelu on tällä hetkellä epäyhtenäistä ja etenkin segmentin 3 asiakkaiden kohdalla tulee harkita hinnoitteluun liittyviä toimenpiteitä. Segmentin 2 asiakkailla hinnoittelu on hyvällä tasolla yhtä asiakasta lukuunottamatta. Segmentin 4 asiakkaat ovat tällä hetkellä ehkä hieman yli-hinnoiteltujakin.
Opinnäytetyön tuloksena on laadittu myös uusi, asiakasegmenteittäin porrastettu hinnasto, joka selkeyttää hinnoittelua ja varmistaa, että hinnoittelu asetetaan jatkossa kannattavalle tasolle.