Taloushallinnon prosessien kehittäminen kunnallisessa liikelaitoksessa : Case: Jyväskylän kaupungin Talouskeskus Liikelaitos
Milan, Petteri (2014)
Milan, Petteri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144250
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Jyväskylän kaupungin Talouskeskus Liikelaitokselle. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda kuvaukset toimeksiantajayrityksen taloushallinnon prosesseista sekä esittää niiden pohjalta kehittämisehdotuksia prosessien parantamiseksi.
Opinnäytetyön tutkimusotteena käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta ja tarkemmin luokiteltuna kehittämistutkimusta. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin kirjallisista dokumenteista, internetistä sekä haastattelemalla yrityksessä työskenteleviä asiantuntijoita tutkimusteemoittain. Tutkimuksessa suoritettiin viisi teemahaastattelua ja niihin osallistui yhteensä seitsemän alan asiantuntijaa Jyväskylän kaupungin Talouskeskus Liikelaitoksesta.
Tutkimuksessa luotiin kuvaukset toimeksiantajayrityksen ostolaskutuksen, myyntilaskutuksen, palkkahallinnon, kirjanpidon sekä raportoinnin prosesseista. Sanallisten kuvausten tueksi prosesseista muodostettiin myös kuviot, joissa kuvattiin prosessien eteneminen työvaiheittain. Kehittämisehdotukset taloushallinnon prosessien parantamiseksi luotiin tutkimuksen teoriaosuuden sekä yrityksessä työskentelevien asiantuntijoiden haastattelujen pohjalta.
Tutkimuksen johtopäätöksinä esitettiin kehittämisehdotuksia toimeksiantajayrityksen taloushallinnon prosessien parantamiseksi. Kehitysehdotukset painottuivat ennen kaikkea prosessien sähköistämiseen sekä henkilöstöjohtamiseen. Näitä ehdotuksia ja ideoita apuna käyttäen toimeksiantajayrityksen on mahdollista kehittää taloushallintoaan entistä modernimpaan ja kustannustehokkaampaan suuntaan tulevaisuudessa. Lisäksi taloushallinnon prosessien määrittely ja kuvaus voivat osaltaan auttaa työntekijöitä ymmärtämään niin organisaation rakennetta kuin myös omaa rooliansa yrityksessä.
Opinnäytetyön tutkimusotteena käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta ja tarkemmin luokiteltuna kehittämistutkimusta. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin kirjallisista dokumenteista, internetistä sekä haastattelemalla yrityksessä työskenteleviä asiantuntijoita tutkimusteemoittain. Tutkimuksessa suoritettiin viisi teemahaastattelua ja niihin osallistui yhteensä seitsemän alan asiantuntijaa Jyväskylän kaupungin Talouskeskus Liikelaitoksesta.
Tutkimuksessa luotiin kuvaukset toimeksiantajayrityksen ostolaskutuksen, myyntilaskutuksen, palkkahallinnon, kirjanpidon sekä raportoinnin prosesseista. Sanallisten kuvausten tueksi prosesseista muodostettiin myös kuviot, joissa kuvattiin prosessien eteneminen työvaiheittain. Kehittämisehdotukset taloushallinnon prosessien parantamiseksi luotiin tutkimuksen teoriaosuuden sekä yrityksessä työskentelevien asiantuntijoiden haastattelujen pohjalta.
Tutkimuksen johtopäätöksinä esitettiin kehittämisehdotuksia toimeksiantajayrityksen taloushallinnon prosessien parantamiseksi. Kehitysehdotukset painottuivat ennen kaikkea prosessien sähköistämiseen sekä henkilöstöjohtamiseen. Näitä ehdotuksia ja ideoita apuna käyttäen toimeksiantajayrityksen on mahdollista kehittää taloushallintoaan entistä modernimpaan ja kustannustehokkaampaan suuntaan tulevaisuudessa. Lisäksi taloushallinnon prosessien määrittely ja kuvaus voivat osaltaan auttaa työntekijöitä ymmärtämään niin organisaation rakennetta kuin myös omaa rooliansa yrityksessä.