Markkinointisuunnitelma Finnish Fashion Superstorelle
Puusti, Katri (2014)
Puusti, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404114173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404114173
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä markkinointisuunnitelma Camilla Mikaman kaavailemalle uudelle vaatetusalan yritykselle Finnish Fashion Superstorelle. Suunnitelman lisäksi tutkimuskysymyksenä oli, miten suomalaista muotia kannattaisi markkinoida näkyvyyden lisäämiseksi. Tutkimuskysymys toi markkinointisuunnitelmalle suunnan ja pohjatietoa, miten markkinointiresursseja kannattaisi jakaa pienessä yrityksessä näkyvyyden lisäämiseksi. Aiheen valitsemisen taustalla olivat tarve auttaa suoma-laisia nuoria suunnittelijoita ja oma kiinnostus markkinointiin.
Tietoperusta kattaa markkinointisuunnitelmaan olennaisesti kuuluvia eri markkinoinnin teorioita. Markkinointiteoriat on käsitelty myös vaatetusalan näkökulmasta. Lisäksi teoriaa tukevat ja peilaavat muotialan ammattilaisten mielipiteet. Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä, jossa konkreettisena lopputuloksena on liitteenä oleva Finnish Fashion Superstoren markkinointisuunnitelma. Toteutustapa oli laadullinen, sillä työn tekemiseen käytettiin laadullisen tutkimukseen kuuluvia tutkimuselementtejä, kuten havainnointia ja keskusteluja. Havainnointi kuului olennaisesti markkinointisuunnitelman toimintaympäristön kokoamiseen ja muotialan uusien tapahtumien seuraamiseen.
Markkinointisuunnitelma valmistui jouluna 2013 ja painottuu markkinoinnin ja viestinnän erilaisiin keinoihin. Nuorten yritysten pääasialliseksi markkinointikeinoksi saada lisää näkyvyyttä nousivat sosiaalinen media ja tapahtumamarkkinointi. Markkinointisuunnitelma rajattiin enemmän sosiaalisen mediaan kuin tapahtumamarkkinointiin. Sosiaalinen media voi palvella yritystä laaja- alaisesti, kun perustoimet sosiaalisen median sisällöstä ovat hallinnassa. Suomalainen muoti on tällä hetkellä murroksessa, mikä kävi ilmi niin median artikkeleista kuin keskusteluissa suomalaisen muodin parissa työskentelevien kanssa.
Markkinointisuunnitelman avulla Finnish Fashion Superstore pystyy saamaan lisää suunnittelijoita projektiin mukaan. Yritys saa tiiviin tietopaketin sosiaalisen median käytöstä, jolloin sosiaalinen media voi antaa enemmän tuloksia ja näkyvyyttä yhtenä markkinointikeinona.
Tietoperusta kattaa markkinointisuunnitelmaan olennaisesti kuuluvia eri markkinoinnin teorioita. Markkinointiteoriat on käsitelty myös vaatetusalan näkökulmasta. Lisäksi teoriaa tukevat ja peilaavat muotialan ammattilaisten mielipiteet. Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä, jossa konkreettisena lopputuloksena on liitteenä oleva Finnish Fashion Superstoren markkinointisuunnitelma. Toteutustapa oli laadullinen, sillä työn tekemiseen käytettiin laadullisen tutkimukseen kuuluvia tutkimuselementtejä, kuten havainnointia ja keskusteluja. Havainnointi kuului olennaisesti markkinointisuunnitelman toimintaympäristön kokoamiseen ja muotialan uusien tapahtumien seuraamiseen.
Markkinointisuunnitelma valmistui jouluna 2013 ja painottuu markkinoinnin ja viestinnän erilaisiin keinoihin. Nuorten yritysten pääasialliseksi markkinointikeinoksi saada lisää näkyvyyttä nousivat sosiaalinen media ja tapahtumamarkkinointi. Markkinointisuunnitelma rajattiin enemmän sosiaalisen mediaan kuin tapahtumamarkkinointiin. Sosiaalinen media voi palvella yritystä laaja- alaisesti, kun perustoimet sosiaalisen median sisällöstä ovat hallinnassa. Suomalainen muoti on tällä hetkellä murroksessa, mikä kävi ilmi niin median artikkeleista kuin keskusteluissa suomalaisen muodin parissa työskentelevien kanssa.
Markkinointisuunnitelman avulla Finnish Fashion Superstore pystyy saamaan lisää suunnittelijoita projektiin mukaan. Yritys saa tiiviin tietopaketin sosiaalisen median käytöstä, jolloin sosiaalinen media voi antaa enemmän tuloksia ja näkyvyyttä yhtenä markkinointikeinona.