Ajotavan analysointi paikannustiedosta
Salonen, Niklas (2014)
Salonen, Niklas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094110
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tavoitteena laatia laskentamenetelmä ajotavan analysoimiseen paikannustiedosta sekä kehittää ohjelma, joka laskentamenetelmän avulla luokittelisi ajoneuvoja. Laskentamenetelmän kuului löytää ajoneuvojen paikkatiedoista tapahtumat, jolloin ajoneuvo on kiihdyttänyt tai jarruttanut liian kovaa. CGI:n asiakkaiden kannalta oli olennaista selvittää, mitkä ajoneuvot ajavat poikkeuksellisesti sekä mahdollistaa ajoneuvojen välinen vertailu ajotavan perusteella.
Työn alkuvaiheessa laskentamenetelmän kehittäminen oli insinöörityön kannalta kriittisintä, koska ohjelmointia ei voinut aloittaa ennen sen laatimista. Laskentamenetelmä laadittiin ajoneuvoseurantajärjestelmän rajoitteet huomioon ottaen mahdollisimman yleiskäyttöiseksi. Tavoitteena oli saada laskentamenetelmä ja sen myötä myös ohjelma, joka toimisi saumattomasti useammassa eri järjestelmässä.
Insinöörityössä tehtiin kaksi paikannustietoa käsittelevää PHP-ohjelmaa. Raskaat laskutyöt suoritettiin yhdessä ja huomattavasti kevyemmät luokittelutyöt suoritettiin toisessa. Kaksijakoisuuden ansiosta pystyttiin keskittymään molempien osien itsenäiseen kehittämiseen ja optimointiin. Työn aikana menetelmiä paranneltiin, ja ohjelmat saivat jatkuvasti parannuksia sekä enemmän ominaisuuksia.
Lopputuloksena syntyi toimiva laskentamenetelmä sekä ohjelmat, jotka tuottavat arvokasta tietoa asiakkaille. Aikaisemmin ajoneuvoseurantajärjestelmissä ei ollut ajoneuvojen välistä vertailua, joka nyt mahdollistettiin.
Projektin kokemukset osoittivat suunnittelun tärkeyden pitkäkestoisissa laskennoissa, jotka virhetilanteissa joutui pahimmassa tapauksessa käynnistämään alusta uudestaan. Insinöörityössä valmistuneet ohjelmat tulevat tarjoamaan asiakkaille täysin uudenlaista tietoa ajoneuvokalustonsa käytöstä.
Työn alkuvaiheessa laskentamenetelmän kehittäminen oli insinöörityön kannalta kriittisintä, koska ohjelmointia ei voinut aloittaa ennen sen laatimista. Laskentamenetelmä laadittiin ajoneuvoseurantajärjestelmän rajoitteet huomioon ottaen mahdollisimman yleiskäyttöiseksi. Tavoitteena oli saada laskentamenetelmä ja sen myötä myös ohjelma, joka toimisi saumattomasti useammassa eri järjestelmässä.
Insinöörityössä tehtiin kaksi paikannustietoa käsittelevää PHP-ohjelmaa. Raskaat laskutyöt suoritettiin yhdessä ja huomattavasti kevyemmät luokittelutyöt suoritettiin toisessa. Kaksijakoisuuden ansiosta pystyttiin keskittymään molempien osien itsenäiseen kehittämiseen ja optimointiin. Työn aikana menetelmiä paranneltiin, ja ohjelmat saivat jatkuvasti parannuksia sekä enemmän ominaisuuksia.
Lopputuloksena syntyi toimiva laskentamenetelmä sekä ohjelmat, jotka tuottavat arvokasta tietoa asiakkaille. Aikaisemmin ajoneuvoseurantajärjestelmissä ei ollut ajoneuvojen välistä vertailua, joka nyt mahdollistettiin.
Projektin kokemukset osoittivat suunnittelun tärkeyden pitkäkestoisissa laskennoissa, jotka virhetilanteissa joutui pahimmassa tapauksessa käynnistämään alusta uudestaan. Insinöörityössä valmistuneet ohjelmat tulevat tarjoamaan asiakkaille täysin uudenlaista tietoa ajoneuvokalustonsa käytöstä.