"Tuntui niinku oikealta elämältä" : nuorten kokemuksia ammatillisesta kuntoutuskurssista
Priiki, Kaisa (2014)
Priiki, Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094100
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisia ovat nuorten (iältään 19–26-vuotiaita) kokemukset ammatillisesta kuntoutuskurssista. Lisäksi tavoitteena oli saada nuorilta ideoita toiminnan kehittämiseen. Nuorten kuntoutuskurssit ovat osa ammatillisen kuntoutuksen laajempaa prosessia. Kurssit ovat ryhmämuotoisia ja niihin kuuluu työharjoittelu. Tämän opinnäytetyön työelämäkumppani on Kiipulan ammattiopisto, joka toteuttaa kuntoutuskursseja Kelan palveluntuottajana. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineiston muodostaa yhdeksän nuoren teemahaastat-telu. Nuoret ovat osallistuneet ammatilliselle kuntoutuskurssille vuosina 2012–2013. Haastattelun teemat rakentuvat kuntoutuksen ekologiseen paradigmaan sekä nuorten kuntoutuskurssille asetet-tuihin yleisiin tavoitteisiin ja toteutusohjeisiin. Haastatteluaineisto analysoitiin pääasiassa aineisto-lähtöisenä sisällönanalyysina, mutta myös teorialähtöisyyden kautta. Nuorten kokemusten perusteella voidaan sanoa, että kuntoutuskurssin avulla nuori sai tukea työssä ja arkielämässä selviytymiseen. Tähän vaikutti päivärytmin selkiintyminen ja ohjattu tavoitteellinen toiminta arjessa. Lisäksi ryhmän vertaistuki ja työharjoittelu lisäsivät nuoren osallisuuden kokemusta. Nuorilta saadun palautteen mukaan kuntoutuksessa tulisi huomioida ja kohdata nuori yksilönä omine haasteineen ja vahvuuksineen. Lisäksi nuoret toivovat käytettävän menetelmiä, joissa huomioi-daan erilaiset tavat oppia ja hahmottaa asioita huomioiden nykyteknologian tarjoamat mahdollisuudet. Nuoret haluavat toisaalta teoreettista tietoa työelämästä ja yhteiskunnan toiminnasta, mutta myös harjaannusta arjen taitoihin ja ohjausta elämänhallinnan asioihin. Ammatillisen kuntoutuksen avulla voidaan ehkäistä nuoren syrjäytymistä ja auttaa häntä löytämään uusia mahdollisuuksia osallistua työelämään ja yhteiskunnan toimintaan. Muutokset toimintaympäristöissä vaikuttavat myös kuntoutuksen sisältöön ja toteutukseen. Esimerkiksi nuorten kuntoutuksen suunnittelussa tulisi huomioida nuoret tietoyhteiskunnan ja sosiaalisen median moniosaajina.