Parisuhdekeskuksen liiketoiminnan kehittäminen
Raipela, Jouni (2014)
Raipela, Jouni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084037
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda innovatiivinen liiketoimintasuunnitelma Parisuhdekeskukselle, joka on toimintaansa aloittava uusi yritys. Opinnäytetyön kautta tarkasteltiin yritystoiminnan mahdollisuuksia, hiottiin liikeideaa ja suunniteltiin liiketoimintaa. Parisuhdekeskus profiloitui opinnäytetyöprosessissa parisuhdeasioiden osaamiskeskukseksi, joka tarjoaa terapiapalveluita, työnohjausta ja koulutus- sekä kurssitilaisuuksia. Parisuhdekeskus tuottaa hyvinvointia ja osaamista yksityishenkilöille, ihmissuhdealan ammattilaisille ja yhteisöille. Yrityksen toimialueena on Ylä-Pirkanmaa ja Tampereen seutu.
Opinnäytetyössä käytettiin liiketoimintasuunnitelman teoreettisena mallina Osterwalderin ja Pigneur’n Business Model Canvas -liiketoimintamallia. Business Model Canvas toimi työskentelyä ohjaavana työkaluna, jonka avulla muokattiin Parisuhdekeskuksen liiketoiminnan osa-alueita. Business Model Canvas on kehitetty yritysten ja organisaatioiden liiketoiminnan mallintamiseen. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin yritystoimintaan ja parisuhdetutkimukseen liittyvää ajantasaista kirjallisuutta ja tutkimustietoa.
Opinnäytetyön avulla tuotettiin asiakaslähtöinen liiketoimintasisältö parisuhdekursseihin ja Parisuhdekeskuksen liiketoimintasuunnitelmaan. Opinnäytetyössä hyödynnettiin osallistavia kehittämismenetelmiä. Suunnittelu- ja kehittämispäivään kutsuttujen potentiaalien asiakkaiden (n=20) learning cafe- ja ideariihityöskentelyjen ryhmäkeskustelut taltioitiin ja analysoitiin asiakaslähtöisestä näkökulmasta. Parisuhdekeskuksen liiketoimintasuunnitelma sai asiakas-lähtöisyydestä innovatiivisuutta ja uskottavuutta. Parisuhdekeskuksen liiketoimintasuunnitelma on edelleen muotoutuva ja kehittyvä. Yritystoiminta on käynnistettävissä suunnitelman pohjalta.
Opinnäytetyössä käytettiin liiketoimintasuunnitelman teoreettisena mallina Osterwalderin ja Pigneur’n Business Model Canvas -liiketoimintamallia. Business Model Canvas toimi työskentelyä ohjaavana työkaluna, jonka avulla muokattiin Parisuhdekeskuksen liiketoiminnan osa-alueita. Business Model Canvas on kehitetty yritysten ja organisaatioiden liiketoiminnan mallintamiseen. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin yritystoimintaan ja parisuhdetutkimukseen liittyvää ajantasaista kirjallisuutta ja tutkimustietoa.
Opinnäytetyön avulla tuotettiin asiakaslähtöinen liiketoimintasisältö parisuhdekursseihin ja Parisuhdekeskuksen liiketoimintasuunnitelmaan. Opinnäytetyössä hyödynnettiin osallistavia kehittämismenetelmiä. Suunnittelu- ja kehittämispäivään kutsuttujen potentiaalien asiakkaiden (n=20) learning cafe- ja ideariihityöskentelyjen ryhmäkeskustelut taltioitiin ja analysoitiin asiakaslähtöisestä näkökulmasta. Parisuhdekeskuksen liiketoimintasuunnitelma sai asiakas-lähtöisyydestä innovatiivisuutta ja uskottavuutta. Parisuhdekeskuksen liiketoimintasuunnitelma on edelleen muotoutuva ja kehittyvä. Yritystoiminta on käynnistettävissä suunnitelman pohjalta.