Embedded Corporate Values: : Case Study Firstbeat Technologies Oy
Hynninen, Nina; Taivassalo, Milja (2014)
Hynninen, Nina
Taivassalo, Milja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084018
Tiivistelmä
Yrityksen arvoja tuodaan usein esille mission ja vision avulla. Yritysarvot, missiot ja visiot kuitenkin suunnitellaan usein yrityksen markkinoimiseksi asiakkaille sen sijaan, että ne olisivat yrityksen sisäisen itsetutkiskelun ja johtamistyön tulosta. Parhaimmillaan arvot voivat ohjata yrityksen jokapäiväistä toimintaa ja johtaa parempaan tulokseen sekä kilpailuetuun.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutustua erään pienen suomalaisyrityksen piileviin arvoihin. Projekti toteutettiin mixed methods -tutkimusmetodin avulla. Lisäksi hyödynnettiin Rokeach Value Survey -kyselyä sekä johtoryhmän jäsenen haastattelua, jotta saataisiin selville, kuinka yrityksen arvot vaikuttavat sen toimintaan markkinoilla. Kyselyn sekä haastattelun tuloksia trianguloitiin yrityksen verkossa olevan markkinointimateriaalin kanssa tarkoituksena saada selville, välittyvätkö yritysarvot myös asiakasrajapintaan. Yhtenä työn päämääränä oli myös kasvattaa tietoisuutta piilevien yritysarvojen hyödyntämisestä kilpailuedun kasvattamiseksi markkinoilla. Lisäksi tarkoituksena oli herättää keskustelua yrityksen sisäisten, jaettujen arvojen sosiaalisista ja kulttuurisista näkökohdista.
Tutkimuksen alustava hypoteesi oli, että yrityksen arvot heijastelevat suomalaisia kulttuurisia piirteitä, koska se sijaitsee Suomessa. Tutkimuksessa kuitenkin huomattiin, ettei vahvoja todisteita suomalaisista arvoista löytynyt yrityksestä. Sen sijaan yrityksen arvot olivat nuorekkaita ja mukailivat alansa ajankohtaisia kansainvälisiä trendejä sisältäen vain joitakin suomalaisia kulttuuripiirteitä. Lisäksi arvot näyttivät syntyneen yrityksen käytännön toiminnasta. Tutkimuksentekohetkellä asiakasyrityksellä ei ollut listattuja yritysarvoja. Yritys voisikin hyödyntää tutkimuksessa löydettyjä arvoja ja saada näin kilpailuetua.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutustua erään pienen suomalaisyrityksen piileviin arvoihin. Projekti toteutettiin mixed methods -tutkimusmetodin avulla. Lisäksi hyödynnettiin Rokeach Value Survey -kyselyä sekä johtoryhmän jäsenen haastattelua, jotta saataisiin selville, kuinka yrityksen arvot vaikuttavat sen toimintaan markkinoilla. Kyselyn sekä haastattelun tuloksia trianguloitiin yrityksen verkossa olevan markkinointimateriaalin kanssa tarkoituksena saada selville, välittyvätkö yritysarvot myös asiakasrajapintaan. Yhtenä työn päämääränä oli myös kasvattaa tietoisuutta piilevien yritysarvojen hyödyntämisestä kilpailuedun kasvattamiseksi markkinoilla. Lisäksi tarkoituksena oli herättää keskustelua yrityksen sisäisten, jaettujen arvojen sosiaalisista ja kulttuurisista näkökohdista.
Tutkimuksen alustava hypoteesi oli, että yrityksen arvot heijastelevat suomalaisia kulttuurisia piirteitä, koska se sijaitsee Suomessa. Tutkimuksessa kuitenkin huomattiin, ettei vahvoja todisteita suomalaisista arvoista löytynyt yrityksestä. Sen sijaan yrityksen arvot olivat nuorekkaita ja mukailivat alansa ajankohtaisia kansainvälisiä trendejä sisältäen vain joitakin suomalaisia kulttuuripiirteitä. Lisäksi arvot näyttivät syntyneen yrityksen käytännön toiminnasta. Tutkimuksentekohetkellä asiakasyrityksellä ei ollut listattuja yritysarvoja. Yritys voisikin hyödyntää tutkimuksessa löydettyjä arvoja ja saada näin kilpailuetua.