Strategia organisaation kehittämisen ohjaajana
Sunila, Karri (2014)
Sunila, Karri
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404073971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404073971
Tiivistelmä
Menestyvä yritys elää strategiansa kautta. Jokainen yritys tarvitsee hyvän, selkeän vision ja onnistuneen strategian, jolla toivottu visio saavutetaan. Jokaisella yrityksellä on myös tarve levittää strategia onnistuneesti jokaisen työntekijän arkeen ja käytännön työhön. Tarve onnistuneelle strategialle on jokaisessa yrityksessä, vain strategian käytäntöön viemisen keinot vaihtelevat.
Strategia tutkimuskohteena on erittäin laaja. Tässä opinnäytetyössä käsitellään strategiaa organisaation kehittämisen ohjaajana. Strategian toteutumista on mitattu toteuttamalla kysely ja haastattelut, joiden avulla pyrittiin arvioimaan strategian ymmärrettävyyttä ja toteutumista käytännön toiminnassa. Ensimmäinen pääkysymys tässä tutkimustyössä oli, ymmärtääkö johto strategiassa käytetyt käsitteet samalla tavalla kuin työntekijät. Puhutaanko organisaatiossa siis samaa kieltä? Toinen pääkysymys oli, näkyvätkö strategiassa mainitut tavoitteet ja arvot konkreettisesti työssä. Strategia ilman konkreettisia vaikutuksia organisaation toimintaan tai kehitykseen on hyödytön.
Opinnäytetyö toteutettiin osastopäälliköille suunnatulla puolistrukturoidulla haastattelulla, sekä henkilöstölle suunnatulla Webropol-kyselyllä. Opinnäytetyön tutkimustulokset vahvistavat sitä käsitystä, että mitä paremmin johtotasolla on strategiassa mainitut asiat sisäistetty, sitä paremmin ne näkyvät konkreettisina toimina, kehittämishankkeina sekä parantuneina prosesseina työntekijätasolla. Tutkimustuloksista on myös havaittavissa, että strategian sisäistämiseen kannattaa panostaa. Strategiatyössä olisi välillä hyvä palata perusasioihin ja perusteellisesti käydä strategiassa mainitut asiat läpi.
Tutkimustuloksista on myös nähtävissä, että Elisan Mobile Network Servicen johdolla ja työntekijöillä on sama ymmärrys strategiassa mainituista käsitteistä. Organisaatiossa siis puhutaan yhteistä kieltä.
Strategia tutkimuskohteena on erittäin laaja. Tässä opinnäytetyössä käsitellään strategiaa organisaation kehittämisen ohjaajana. Strategian toteutumista on mitattu toteuttamalla kysely ja haastattelut, joiden avulla pyrittiin arvioimaan strategian ymmärrettävyyttä ja toteutumista käytännön toiminnassa. Ensimmäinen pääkysymys tässä tutkimustyössä oli, ymmärtääkö johto strategiassa käytetyt käsitteet samalla tavalla kuin työntekijät. Puhutaanko organisaatiossa siis samaa kieltä? Toinen pääkysymys oli, näkyvätkö strategiassa mainitut tavoitteet ja arvot konkreettisesti työssä. Strategia ilman konkreettisia vaikutuksia organisaation toimintaan tai kehitykseen on hyödytön.
Opinnäytetyö toteutettiin osastopäälliköille suunnatulla puolistrukturoidulla haastattelulla, sekä henkilöstölle suunnatulla Webropol-kyselyllä. Opinnäytetyön tutkimustulokset vahvistavat sitä käsitystä, että mitä paremmin johtotasolla on strategiassa mainitut asiat sisäistetty, sitä paremmin ne näkyvät konkreettisina toimina, kehittämishankkeina sekä parantuneina prosesseina työntekijätasolla. Tutkimustuloksista on myös havaittavissa, että strategian sisäistämiseen kannattaa panostaa. Strategiatyössä olisi välillä hyvä palata perusasioihin ja perusteellisesti käydä strategiassa mainitut asiat läpi.
Tutkimustuloksista on myös nähtävissä, että Elisan Mobile Network Servicen johdolla ja työntekijöillä on sama ymmärrys strategiassa mainituista käsitteistä. Organisaatiossa siis puhutaan yhteistä kieltä.