Ravintolatyöntekijöiden työhyvinvointi ja henkinen kuormittuminen
Hallamaa, Ansa (2014)
Hallamaa, Ansa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404073954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404073954
Tiivistelmä
Työhyvinvoinnin tarkoituksena on edistää ja ylläpitää työntekijän terveyttä ja työkykyä. Työhyvinvointi on yksilöllinen kokemus, johon vaikuttavat samanaikaisesti monet erilaiset tekijät. Sopiva kuormittuminen edistää työntekoa, mutta liiallinen tai haitallinen kuormittuminen heikentää terveyttä sekä toimintakykyä ja voi johtaa työuupumukseen.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät aiheuttavat henkistä kuormittumista ja sitä kautta kokevatko ravintolatyöntekijät työhyvinvointia. Työkuormitustekijöistä keskityttiin työn vaatimuksiin, hallintaan, vaikutusmahdollisuuksiin ja henkilöstöjohtamiseen. Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin yhteistyössä Palvelualojen ammattiliitto PAM ry:n ja Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa. Kaikki tutkimukseen liittyvä tieto on käsitelty luottamuksellisesti ja puolueettomasti.
Tutkimusaineiston (n=49) pienuudesta johtuen tuloksista voitiin tehdä vain suuntaa antavia johtopäätöksiä. Tulokset osoittivat, että kiire, taukoihin vaikuttaminen, ylitöiden tekeminen ja mielekkyyden kokemusten puuttuminen ovat ravintolatyöntekijöiden suurimpia haasteita työssä. Henkilöstöjohtamiseen liittyvät kysymykset osoittivat työntekijöiden olevan keskimäärin tyytyväisiä lähiesimiehen toimintaan. Esimies koetaan tukea antavaksi, arvostavaksi ja oikeudenmukaiseksi.
Kiirettä voidaan pyrkiä hallitsemaan ja vähentämään lisäämällä työvoimaa tai organisoimalla työjärjestelyjä toimivammiksi. Työn monipuolistaminen, jaksottaminen ja tauottaminen vähentävät työn henkistä kuormittavuutta ja lisäävät työhyvinvointia. Kiireen ja ylitöiden vähentyessä myös mielekkyyden kokemukset lisääntyvät.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät aiheuttavat henkistä kuormittumista ja sitä kautta kokevatko ravintolatyöntekijät työhyvinvointia. Työkuormitustekijöistä keskityttiin työn vaatimuksiin, hallintaan, vaikutusmahdollisuuksiin ja henkilöstöjohtamiseen. Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin yhteistyössä Palvelualojen ammattiliitto PAM ry:n ja Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa. Kaikki tutkimukseen liittyvä tieto on käsitelty luottamuksellisesti ja puolueettomasti.
Tutkimusaineiston (n=49) pienuudesta johtuen tuloksista voitiin tehdä vain suuntaa antavia johtopäätöksiä. Tulokset osoittivat, että kiire, taukoihin vaikuttaminen, ylitöiden tekeminen ja mielekkyyden kokemusten puuttuminen ovat ravintolatyöntekijöiden suurimpia haasteita työssä. Henkilöstöjohtamiseen liittyvät kysymykset osoittivat työntekijöiden olevan keskimäärin tyytyväisiä lähiesimiehen toimintaan. Esimies koetaan tukea antavaksi, arvostavaksi ja oikeudenmukaiseksi.
Kiirettä voidaan pyrkiä hallitsemaan ja vähentämään lisäämällä työvoimaa tai organisoimalla työjärjestelyjä toimivammiksi. Työn monipuolistaminen, jaksottaminen ja tauottaminen vähentävät työn henkistä kuormittavuutta ja lisäävät työhyvinvointia. Kiireen ja ylitöiden vähentyessä myös mielekkyyden kokemukset lisääntyvät.