Työterveyshuollon järjestämisvelvollisuus työsuojelun näkökulmasta
Latva-Käyrä, Terhi (2014)
Latva-Käyrä, Terhi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404063923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404063923
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitettiin alan kirjallisuuden, aiempien tutkimusten, lainsäädännön ja oikeustapausten kautta, miten työterveyshuollon järjestämisvelvollisuus muodostuu ja mitkä lait, asetukset ja direktiivit määrittävät tätä työnantajan velvollisuutta. Lisäksi selvitettiin, miten työterveyshuolto kytkeytyy työsuojeluun sekä miten työterveyshuoltoon liittyviä rikkeitä on ratkaistu tuomioistuimissa.
Tutkielma oli kvalitatiivinen ja oikeustieteellisesti oikeusteoreettinen ja sisältää oikeuspoliittisen näkökulman. Tutkielman luotettavuutta ja monipuolista käytettävyyttä pyrittiin vahvistamaan käsittelemällä asiaa yleisesti eikä minkään tietyn työnantajan tai työpaikan näkökulmasta. Asiaa ei myöskään käsitelty työterveyshuoltopalveluita tarjoavien tahojen kautta.
Lähtöoletuksena tutkielmassa oli se, että työnantajien tulee järjestää työterveyshuolto ja työntekijöillä on siihen oikeus lain määrittämissä rajoissa. Asiaa lähestyttiin selvittämällä työterveyshuollon muodostumista käymällä läpi sen syntyhistoriaa sekä työsuojelua ja työterveyttä koskevien lakien avulla. Näin selvitettiin laista tulevia rajoja että työterveyshuoltojärjestelmää ja –käytäntöä. Omassa luvussaan käsiteltiin myös työterveyshuoltoa julkisen hankinnan ja kilpailutuksen kohteena, koska kilpailutus on tänä päivänä yksi merkittävimmistä hankinta- ja järjestämistavoista.
Työterveyshuollon järjestämisvelvollisuus on lakisääteistä. Työterveyshuollon tarkoituksena on suojella ja edistää työntekijöiden turvallisuutta, työkykyä ja terveyttä. Valvomalla työterveyshuoltoa pyritään ehkäisemään siihen liittyviä puutteita, laiminlyöntejä ja rikkeitä, koska työterveyshuolto on yksi osa työsuojelua. Lisäksi yhteiskunta määrittää laeilla ja valvoo työterveyshuollon hoitamista ja käytäntöjä. Työterveyshuolto kuuluu myös maamme terveydenhuoltojärjestelmään, minkä vuoksi sitä mm. tuetaan taloudellisesti ja sitä pidetään tärkeänä osana työssä olevien työkyvyn ja työhyvinvoinnin parantamista.
Tutkielma oli kvalitatiivinen ja oikeustieteellisesti oikeusteoreettinen ja sisältää oikeuspoliittisen näkökulman. Tutkielman luotettavuutta ja monipuolista käytettävyyttä pyrittiin vahvistamaan käsittelemällä asiaa yleisesti eikä minkään tietyn työnantajan tai työpaikan näkökulmasta. Asiaa ei myöskään käsitelty työterveyshuoltopalveluita tarjoavien tahojen kautta.
Lähtöoletuksena tutkielmassa oli se, että työnantajien tulee järjestää työterveyshuolto ja työntekijöillä on siihen oikeus lain määrittämissä rajoissa. Asiaa lähestyttiin selvittämällä työterveyshuollon muodostumista käymällä läpi sen syntyhistoriaa sekä työsuojelua ja työterveyttä koskevien lakien avulla. Näin selvitettiin laista tulevia rajoja että työterveyshuoltojärjestelmää ja –käytäntöä. Omassa luvussaan käsiteltiin myös työterveyshuoltoa julkisen hankinnan ja kilpailutuksen kohteena, koska kilpailutus on tänä päivänä yksi merkittävimmistä hankinta- ja järjestämistavoista.
Työterveyshuollon järjestämisvelvollisuus on lakisääteistä. Työterveyshuollon tarkoituksena on suojella ja edistää työntekijöiden turvallisuutta, työkykyä ja terveyttä. Valvomalla työterveyshuoltoa pyritään ehkäisemään siihen liittyviä puutteita, laiminlyöntejä ja rikkeitä, koska työterveyshuolto on yksi osa työsuojelua. Lisäksi yhteiskunta määrittää laeilla ja valvoo työterveyshuollon hoitamista ja käytäntöjä. Työterveyshuolto kuuluu myös maamme terveydenhuoltojärjestelmään, minkä vuoksi sitä mm. tuetaan taloudellisesti ja sitä pidetään tärkeänä osana työssä olevien työkyvyn ja työhyvinvoinnin parantamista.