Elokuvan jälkituotannon projektikäytänteiden kehittäminen Tampereen ammattikorkeakoulussa
Leino, Riku (2014)
Leino, Riku
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404043891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404043891
Tiivistelmä
Kehittämistutkimuksen tavoitteena oli vähentää opiskelijaprojektien jälkituotannossa ilmeneviä ongelmia. Tutkimus tapahtui Tampereen ammattikorkeakoulussa ja sen tarkoituksena oli luoda kehitysehdotuksia elokuvan ja television koulutusohjelman projektikäytänteisiin.
Kehittämistutkimus oli lähestymisstrategialtaan toimintatutkimus. Käytettyjä tiedonkeruumenetelmiä olivat haastattelut sekä yhteisöllinen ideointimenetelmä learning cafe. Opinnäytetyö esittelee toimintatutkimuksen teoriaa sekä kehittämistutkimuksen toteutunutta prosessia. Työssä käsitellään myös koulutusohjelman nykyisiä projektikäytänteitä, elokuvan jälkituotantoa yleisesti sekä jälkituotannossa esiintyviä ongelmia.
Tutkimuksen aikana syntyi useita koulutusohjelman projektikäytänteisiin liittyviä kehitysehdotuksia. Keskeisimmät kehitysehdotukset liittyivät muun muassa projektisuunnittelun kehittämiseen, jälkityökoordinaattorin hyödyntämiseen sekä palautekeskusteluiden tehostamiseen. Näiden lisäksi syntyi myös koulutusohjelman muihin käytänteisiin liittyviä kehitysehdotuksia, kuten esimerkiksi ehdotukset ATK-opetuksen lisäämisestä sekä tutor-käytänteiden kehittämisestä.
Kehittämistutkimus oli lähestymisstrategialtaan toimintatutkimus. Käytettyjä tiedonkeruumenetelmiä olivat haastattelut sekä yhteisöllinen ideointimenetelmä learning cafe. Opinnäytetyö esittelee toimintatutkimuksen teoriaa sekä kehittämistutkimuksen toteutunutta prosessia. Työssä käsitellään myös koulutusohjelman nykyisiä projektikäytänteitä, elokuvan jälkituotantoa yleisesti sekä jälkituotannossa esiintyviä ongelmia.
Tutkimuksen aikana syntyi useita koulutusohjelman projektikäytänteisiin liittyviä kehitysehdotuksia. Keskeisimmät kehitysehdotukset liittyivät muun muassa projektisuunnittelun kehittämiseen, jälkityökoordinaattorin hyödyntämiseen sekä palautekeskusteluiden tehostamiseen. Näiden lisäksi syntyi myös koulutusohjelman muihin käytänteisiin liittyviä kehitysehdotuksia, kuten esimerkiksi ehdotukset ATK-opetuksen lisäämisestä sekä tutor-käytänteiden kehittämisestä.