Pienyrityksen elektronisen kaupankäynnin kansainvälistymisen haasteet ja mahdollisuudet, case Cycle Center
Nurminen, Jarno (2014)
Nurminen, Jarno
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404043880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404043880
Tiivistelmä
Verkkokauppa on Suomessa ja muualla maailmassa jatkuvasti kasvava myyntikanava monille yrityksille, myös pyöräilyalalla sen merkitys kasvaa päivä päivältä suuremmaksi. Opinnäytetyössä tutkitaan suomalaisen pyöräilyalan yrityksen verkkokaupan tilaa ja mahdollisuuksia kansainvälistymiseen.
Opinnäytetyössä käydään yleisellä tasolla läpi verkkokaupan tila Suomessa ja muualla maailmassa, tutustutaan toimeksiantajan nykyiseen verkkokauppajärjestelmään ja pohditaan mahdollisia kohdealueita kansainvälisen verkkokaupan aloittamiseen sekä tutustutaan kansainvälisen tavarantoimituksen mahdollisuuksiin.
Opinnäytetyön ensimmäisessä tutkimusosuudessa tehdään vertailua kotimaisten ja ulkomaisten verkkokauppojen välillä, vertailuun valikoitui kolme kotimaista sekä kolme ulkomaista verkkokauppaa.
Toisessa tutkimusosuudessa tehtiin kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kvantitatiivisen osuuden tarkoituksena oli selvittää kohderyhmän ostokäyttäytymistä kotimaisten ja ulkomaisten verkkokauppojen suhteen ja selvittää mitä verkkokauppoja kohderyhmä suosii. Kvalitatiivinen osuus keskittyi kohderyhmän mielipiteisiin toimek-siantajan verkkokaupasta ja heiltä myös pyydettiin parannus- ja kehitysehdotuksia sen varalle.
Tutkimustuloksissa käy ilmi että kohderyhmä suosii huomattavasti enemmän ulkomaisia verkkokauppoja pääasiallisesti valikoiman ja hinnan takia. Parannus- ja kehitysehdotuksissa oli paljon hyviä ideoita ja niiden perusteella toimeksiantajalle annetaan suosituksia tulevaisuuden suhteen opinnäytetyön johtopäätökset osassa.
Opinnäytetyössä käydään yleisellä tasolla läpi verkkokaupan tila Suomessa ja muualla maailmassa, tutustutaan toimeksiantajan nykyiseen verkkokauppajärjestelmään ja pohditaan mahdollisia kohdealueita kansainvälisen verkkokaupan aloittamiseen sekä tutustutaan kansainvälisen tavarantoimituksen mahdollisuuksiin.
Opinnäytetyön ensimmäisessä tutkimusosuudessa tehdään vertailua kotimaisten ja ulkomaisten verkkokauppojen välillä, vertailuun valikoitui kolme kotimaista sekä kolme ulkomaista verkkokauppaa.
Toisessa tutkimusosuudessa tehtiin kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kvantitatiivisen osuuden tarkoituksena oli selvittää kohderyhmän ostokäyttäytymistä kotimaisten ja ulkomaisten verkkokauppojen suhteen ja selvittää mitä verkkokauppoja kohderyhmä suosii. Kvalitatiivinen osuus keskittyi kohderyhmän mielipiteisiin toimek-siantajan verkkokaupasta ja heiltä myös pyydettiin parannus- ja kehitysehdotuksia sen varalle.
Tutkimustuloksissa käy ilmi että kohderyhmä suosii huomattavasti enemmän ulkomaisia verkkokauppoja pääasiallisesti valikoiman ja hinnan takia. Parannus- ja kehitysehdotuksissa oli paljon hyviä ideoita ja niiden perusteella toimeksiantajalle annetaan suosituksia tulevaisuuden suhteen opinnäytetyön johtopäätökset osassa.