Lounaspalvelu : Case Pirjon Pakari Nurmijärvi Ky
Rimpiläinen, Jenni (2014)
Rimpiläinen, Jenni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033848
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uuteen, toukokuussa 2012 avattuun Pirjon Pakarin toimipisteeseen (leipomo-myymälä) Nurmijärvelle lounaspalvelu, joka toisi lisää tarjontaa lähiseudun asukkaille sekä työntekijöille. Potentiaalista asiakaskuntaa löytyy Nurmijärven seudulta paljon ja lähiympäristöön juuri valmistunut logistiikkakeskus, Ilvesvuori, luo vielä omalta osaltaan lisää kysyntää.
Työ aloitettiin jo syyskesällä 2012 toimeksiantajan eli Pirjon Pakarin toiveesta. Nopean aikataulun vuoksi reseptiikan työstäminen sekä sen etsiminen olivat ensisijaisena tehtävänä.
Lounaan suunnittelussa haluttiin huomioida työn helppous ja resurssien riittävyys. Rakennusvaiheessa ei otettu huomioon lounaspalvelun synnyn mahdollisuutta, joten laitteisto hankittiin jälkikäteen sekä tilaan tehtiin vaaditut muutokset. Resurssit lounaan valmistamiseen ovat pienet, joten päivittäinen potentiaalinen asiakasmäärä on 30–50 henkilöä. Jotta lounas olisi mahdollisimman helppo toteuttaa, päätettiin reseptiikka rajata pelkkiin keittoihin. Keittolounas tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden kevyempään ateriaan työpäivän keskelle ja keinon hyödyntää olemassa olevia resursseja tehokkaasti. Listalle valittiin yhteensä 21 keittoa ja käytössä on viiden viikon kiertävä lista.
Lounaan hinnoittelu tehtiin kilpailuperusteisesti, joten tämänhetkinen kuuden euron hinta on hyvin edullinen verrattuna muihin ympäristön lounaan tarjoajiin. Näin lounas Pirjon Pakarilla on hyvin kilpailukykyinen hintansa kuin keveytensä puolesta.
Työ aloitettiin jo syyskesällä 2012 toimeksiantajan eli Pirjon Pakarin toiveesta. Nopean aikataulun vuoksi reseptiikan työstäminen sekä sen etsiminen olivat ensisijaisena tehtävänä.
Lounaan suunnittelussa haluttiin huomioida työn helppous ja resurssien riittävyys. Rakennusvaiheessa ei otettu huomioon lounaspalvelun synnyn mahdollisuutta, joten laitteisto hankittiin jälkikäteen sekä tilaan tehtiin vaaditut muutokset. Resurssit lounaan valmistamiseen ovat pienet, joten päivittäinen potentiaalinen asiakasmäärä on 30–50 henkilöä. Jotta lounas olisi mahdollisimman helppo toteuttaa, päätettiin reseptiikka rajata pelkkiin keittoihin. Keittolounas tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden kevyempään ateriaan työpäivän keskelle ja keinon hyödyntää olemassa olevia resursseja tehokkaasti. Listalle valittiin yhteensä 21 keittoa ja käytössä on viiden viikon kiertävä lista.
Lounaan hinnoittelu tehtiin kilpailuperusteisesti, joten tämänhetkinen kuuden euron hinta on hyvin edullinen verrattuna muihin ympäristön lounaan tarjoajiin. Näin lounas Pirjon Pakarilla on hyvin kilpailukykyinen hintansa kuin keveytensä puolesta.