Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Markkinoinnin suunnittelu yhteiskehittämisen työvälineelle - Case CoCo Tool Kit
Ruohio, Henna-Riikka (2014)
Ruohio, Henna-Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033826
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunnitellaan markkinointi uudelle yhteiskehittämisen työvälineelle, CoCo Tool Kitille. Se on viiden menetelmän innovaatio, jonka tarkoituksena on parantaa asiakkaan ja palveluliiketoiminnan yrityksen yhteiskehittämisen tilaa. Työkalupakki kehitettiin Laurea- ammattikorkeakoulun Leppävaaran Service Innovation & Design- yksikön kolmivuotisessa ”From Co-Creation to Co-Production”- hankkeessa. Tuotteen kehitys saatiin päätökseen kesällä 2013. Se haluttiin saada markkinoille mahdollisimman nopeasti, josta syntyi tarve markkinoinnin suunnittelulle. Työn tavoitteena on laatia toimiva markkinointisuunnitelma, joka toimii pohjana Laurea Leppävaaran toteuttamalle markkinoinnille.
Toimeksianto tälle opinnäytetyölle tuli Laurea Leppävaaran markkinointisuunnittelijalta.
Työn tarkoituksena oli rakentaa pohja tuotteen markkinoinnille, jota hyödyntäen toimeksiantaja suunnittelee tuotteelle palvelukonseptin. Tutkimusongelma oli miten järjestää markkinointi tehokkaasti yritysmarkkinoille suunnatulle uudenlaiselle tuotteelle. Työn teoriapohja koostuu työkalupakin ja hankkeen esittelystä, palvelumuotoilun, yhteiskehittämisen sekä business to business- markkinoinnin ja markkinointisuunnitelman laatimisen käsitteistä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua. Haastattelulla selvitettiin miten järjestää markkinointi tälle tuotteelle ja millä keinoin tätä tuotetta voidaan tehokkaimmin markkinoida. Haastateltavana olivat tuotteen kehittäjät, Laurea Leppävaaran yksikön johtaja ja markkinointisuunnittelija, potentiaalinen asiakas sekä yhteistyöyrityksen myyntijohtaja. Markkinointisuunnitelman laatimisessa toteutettiin lisäksi SWOT-analyysi, jonka avulla kartoitettiin tuotteen vahvuuksia, mahdollisuuksia, uhkia ja heikkouksia markkinoilla. Markkinointitoimenpiteiden ideoinnissa hyödynnettiin 8x8-ruudukkoa.
Teemahaastatteluilla saatiin selkeä käsitys CoCo Tool Kitistä ja sen avulla saavutettavista hyödyistä. Kun b2b-markkinoilla toimivat yritykset oppivat tuntemaan asiakkaidensa liiketoimintaa ja prosesseja, ne kykenevät ratkaisemaan asiakkaidensa ongelmia entistä paremmin ja sitä kautta luomaan heille arvoa. Yhteiskehittäminen kiinnostaa nykyään lähes kaikkia palveluliiketoiminnan yrityksiä, mutta sen toteuttaminen voi olla haastavaa ilman oikeita välineitä. CoCo Tool Kit vastaa yritysten tarpeeseen toteuttaa yhteiskehittämistä, jonka avulla kehitetään liiketoimintaa ja pitkällä aikavälillä parannetaan kannattavuutta.
Lisäksi haastatteluilla löydettiin konkreettisia ja toteutettavia markkinointikeinoja, joiden pohjalta tuotteelle laadittiin markkinointisuunnitelma. Suunnitelma on joustava, yksinkertainen ja käytännöllinen. Se sisältää vuodelle 2014 suunnitellut myyntitavoitteet ja niiden saavuttamiseksi toteutettavat markkinointitoimenpiteet. Tuotteen markkinoinnin toteuttaminen aloitetaan keväällä 2014 suunnitelmaan pohjautuen. Varsinainen markkinointisuunnitelma on opinnäytetyön liitteissä.
Toimeksianto tälle opinnäytetyölle tuli Laurea Leppävaaran markkinointisuunnittelijalta.
Työn tarkoituksena oli rakentaa pohja tuotteen markkinoinnille, jota hyödyntäen toimeksiantaja suunnittelee tuotteelle palvelukonseptin. Tutkimusongelma oli miten järjestää markkinointi tehokkaasti yritysmarkkinoille suunnatulle uudenlaiselle tuotteelle. Työn teoriapohja koostuu työkalupakin ja hankkeen esittelystä, palvelumuotoilun, yhteiskehittämisen sekä business to business- markkinoinnin ja markkinointisuunnitelman laatimisen käsitteistä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua. Haastattelulla selvitettiin miten järjestää markkinointi tälle tuotteelle ja millä keinoin tätä tuotetta voidaan tehokkaimmin markkinoida. Haastateltavana olivat tuotteen kehittäjät, Laurea Leppävaaran yksikön johtaja ja markkinointisuunnittelija, potentiaalinen asiakas sekä yhteistyöyrityksen myyntijohtaja. Markkinointisuunnitelman laatimisessa toteutettiin lisäksi SWOT-analyysi, jonka avulla kartoitettiin tuotteen vahvuuksia, mahdollisuuksia, uhkia ja heikkouksia markkinoilla. Markkinointitoimenpiteiden ideoinnissa hyödynnettiin 8x8-ruudukkoa.
Teemahaastatteluilla saatiin selkeä käsitys CoCo Tool Kitistä ja sen avulla saavutettavista hyödyistä. Kun b2b-markkinoilla toimivat yritykset oppivat tuntemaan asiakkaidensa liiketoimintaa ja prosesseja, ne kykenevät ratkaisemaan asiakkaidensa ongelmia entistä paremmin ja sitä kautta luomaan heille arvoa. Yhteiskehittäminen kiinnostaa nykyään lähes kaikkia palveluliiketoiminnan yrityksiä, mutta sen toteuttaminen voi olla haastavaa ilman oikeita välineitä. CoCo Tool Kit vastaa yritysten tarpeeseen toteuttaa yhteiskehittämistä, jonka avulla kehitetään liiketoimintaa ja pitkällä aikavälillä parannetaan kannattavuutta.
Lisäksi haastatteluilla löydettiin konkreettisia ja toteutettavia markkinointikeinoja, joiden pohjalta tuotteelle laadittiin markkinointisuunnitelma. Suunnitelma on joustava, yksinkertainen ja käytännöllinen. Se sisältää vuodelle 2014 suunnitellut myyntitavoitteet ja niiden saavuttamiseksi toteutettavat markkinointitoimenpiteet. Tuotteen markkinoinnin toteuttaminen aloitetaan keväällä 2014 suunnitelmaan pohjautuen. Varsinainen markkinointisuunnitelma on opinnäytetyön liitteissä.