Yleishyödyllisyys ja yhteisörahoitus : case Neuvontakeskus Kunnonkoti
Uuttu, Jaana (2014)
Uuttu, Jaana
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033822
Tiivistelmä
Yhteisörahoitus on rahoituskonsepti, jolla haetaan taloudellisia resursseja suurelta joukolta ihmisiä. Se on uusin tapa rahoittaa erilaisia projekteja ja aloittelevia yrityksiä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko Kunnonkodilla mahdollisuus hyödyntää yhteisörahoitusta niin, että syntyisi arvoa asiakkaille, yhteistyöyrityksille ja koko yhteiskunnalle.
Yhteisörahoituksen näkökulmasta soveltuvuutta arvioitiin NABC-mallin (Need–Approach–Benefits–Competition) avulla, jonka kysymykset ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Tutkimuskysymyksiä olivat: mikä tarve markkinoilla on, millaista kilpailua markkinoilla on, mikä on lähestymistapa ja mitä hyötyä siitä on.
Kunnonkodille sopivin yhteisörahoitusmuoto olisi palkkioon perustuva yhteisörahoitus. Sillä olisi mahdollista houkutella mukaan niin sosiaalisella kuin materiaalisellakin motiivilla liikkeellä olevat kannattajat.
Asiaa tarkasteltaessa todettiin, että Kunnonkodin henkilöresursseilla yhteisörahoituskampanjan aikaansaaminen olisi kuitenkin liian iso ponnistus. Yhteistyöyritysten ja muiden sidosryhmien saaminen mukaan kampanjaan toisi uskottavuutta ja voimavaroja. Yhteistyöyrityksille tämä olisi yksi tapa markkinoida ja saada näkyvyyttä koko esteettömyys toimialalle.
Yhteisörahoituksen näkökulmasta soveltuvuutta arvioitiin NABC-mallin (Need–Approach–Benefits–Competition) avulla, jonka kysymykset ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Tutkimuskysymyksiä olivat: mikä tarve markkinoilla on, millaista kilpailua markkinoilla on, mikä on lähestymistapa ja mitä hyötyä siitä on.
Kunnonkodille sopivin yhteisörahoitusmuoto olisi palkkioon perustuva yhteisörahoitus. Sillä olisi mahdollista houkutella mukaan niin sosiaalisella kuin materiaalisellakin motiivilla liikkeellä olevat kannattajat.
Asiaa tarkasteltaessa todettiin, että Kunnonkodin henkilöresursseilla yhteisörahoituskampanjan aikaansaaminen olisi kuitenkin liian iso ponnistus. Yhteistyöyritysten ja muiden sidosryhmien saaminen mukaan kampanjaan toisi uskottavuutta ja voimavaroja. Yhteistyöyrityksille tämä olisi yksi tapa markkinoida ja saada näkyvyyttä koko esteettömyys toimialalle.