Yhteistyö kilpailutilanteessa : Salo Golf ja Wiurila Golf & Country Club
Visuri, Mika (2014)
Visuri, Mika
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033813
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia
golf-organisaatioiden välistä yhteistyötä yleisesti, sekä erityisesti perehtyä kilpailutilanteessa toimivien yritysten väliseen yhteistyöhön. Työssä tarkastellaan Salo Golfin ja Wiurila Golf & Country Clubin välistä yhteistyötä. Yhteistyön muotoja tällä hetkellä ovat tiedonvaihto kenttien välillä, yhteiset kilpailut sekä hankinnat. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko yhteistyötä mahdollista laajentaa tulevaisuudessa.
Yritysten motiivit yhteistyön tekemiseen voidaan jakaa kolmeen tekijään. Ensiksi tehokkaammalla suhteiden organisoinnilla haetaan kustannusetuja niin, että kaikkien osapuolten kustannustehokkuus paranee suhteessa muihin kilpailijoihin. Toisaalta voidaan pyrkiä saavuttamaan liiketoiminnan kasvua joko uuden liiketoiminnan synnyttämisen tai suuremman markkinaosuuden saavuttamisen kautta. Kolmas selkeästi erottuva tekijä on oppiminen ja informaation hankinta. Myös kilpailutilanteessa keskenään toimivat yritykset voivat tehdä yhteistyötä. Ei voida ajatella, että menestyäkseen hyvin pitää lyödä kilpailijat. Usein yritys menestyy vain jos myös sen kilpailijat menestyvät.
Opinnäytetyöhön liittyvä tutkimus on suoritettu teemahaastatteluna, jonka avulla saatiin selkeä kuva yhteistyön laajuudesta sekä kilpailutilanteesta alueella. Työtäni varten haastattelin Salo Golfin toimitusjohtajaa 20.3.2014 sekä Wiurila Golf & Country Clubin hallituksen puheenjohtajaa 25.3.2014.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että kenttien välinen yhteistyö toimii hyvin. Kilpailutilannetta ei koeta vaikeana, molemmille kentille on muodostunut oma painopistealueensa. Salo Golf panostaa erityisesti omien jäseniensä etujen palvelemiseen, kun taas Wiurila Golf & Country Clubin painopiste toiminnassaan on vieraspelaajien hankkiminen.
golf-organisaatioiden välistä yhteistyötä yleisesti, sekä erityisesti perehtyä kilpailutilanteessa toimivien yritysten väliseen yhteistyöhön. Työssä tarkastellaan Salo Golfin ja Wiurila Golf & Country Clubin välistä yhteistyötä. Yhteistyön muotoja tällä hetkellä ovat tiedonvaihto kenttien välillä, yhteiset kilpailut sekä hankinnat. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko yhteistyötä mahdollista laajentaa tulevaisuudessa.
Yritysten motiivit yhteistyön tekemiseen voidaan jakaa kolmeen tekijään. Ensiksi tehokkaammalla suhteiden organisoinnilla haetaan kustannusetuja niin, että kaikkien osapuolten kustannustehokkuus paranee suhteessa muihin kilpailijoihin. Toisaalta voidaan pyrkiä saavuttamaan liiketoiminnan kasvua joko uuden liiketoiminnan synnyttämisen tai suuremman markkinaosuuden saavuttamisen kautta. Kolmas selkeästi erottuva tekijä on oppiminen ja informaation hankinta. Myös kilpailutilanteessa keskenään toimivat yritykset voivat tehdä yhteistyötä. Ei voida ajatella, että menestyäkseen hyvin pitää lyödä kilpailijat. Usein yritys menestyy vain jos myös sen kilpailijat menestyvät.
Opinnäytetyöhön liittyvä tutkimus on suoritettu teemahaastatteluna, jonka avulla saatiin selkeä kuva yhteistyön laajuudesta sekä kilpailutilanteesta alueella. Työtäni varten haastattelin Salo Golfin toimitusjohtajaa 20.3.2014 sekä Wiurila Golf & Country Clubin hallituksen puheenjohtajaa 25.3.2014.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että kenttien välinen yhteistyö toimii hyvin. Kilpailutilannetta ei koeta vaikeana, molemmille kentille on muodostunut oma painopistealueensa. Salo Golf panostaa erityisesti omien jäseniensä etujen palvelemiseen, kun taas Wiurila Golf & Country Clubin painopiste toiminnassaan on vieraspelaajien hankkiminen.