KUCHEZA! : Rytminen, ilmaisullinen ja kehollinen työpaja – suunnittelusta toteutukseen (projekti ja kirjallinen työ)
Kyykoski, Johanna (2014)
Kyykoski, Johanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033811
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tekijä vietti vuoden Tanskassa vaihto-oppilaana. Siellä hän tutustui suomalaisen opiskelijatoverinsa kanssa keholliseen rytmiikanopetukseen sekä kokonaisvaltaiseen musiikinopetukseen. Suomeen palattuaan he halusivat uusista musiikinopiskelun työtavoista innostuneina suunnitella ja toteuttaa opinnäytetyönään työpajan, jossa he hyödyntäisivät tanssia, liikettä, laulua, ilmaisutaitoa sekä rytmiikkaa. Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa kerrotaan, kuinka näiden kahden opiskelijan Kucheza-työpaja sai alkunsa, kuinka se rakentui, ja kuinka työpajan pitäminen onnistui. Käytännön osuus toteutettiin Kuopiolaisen Aurinkorinteen koulun opettajista muodostetussa Kucheza-työpajassa.
Työpajaa alettiin suunnitella syksyllä 2012. Valmis työpaja järjestettiin Kuopion Aurinkorinteen koululla helmikuussa 2013. Työpaja piti sisällään ilmaisu- ja luottamusharjoituksia, improvisointiharjoituksia, liikkumisharjoituksia, äänenkäyttöharjoituksia sekä soitannollisia harjoituksia. Soittimina käytettiin pääosin djempe-rumpuja. Niiden kautta tutustuttiin rytmiikkaan sekä afrikkalaiseen perimään. Kappaleet opeteltiin korvakuulolta ilman nuottikuvaa.
Työpaja sai nimen Kucheza Tanskan Aarhusissa sijaitsevan lasten soitto- sekä lauluklubin mukaan. Sana Kucheza tulee swahilin kielestä, ja se tarkoittaa soittamista, laulamista, tanssimista ja leikkimistä. Tanskassa vahvaa kehollisuutta rytmiikassa, vapaata improvisointia, tanssia sekä kokonaisvaltaisuutta on hyödynnetty musiikin opetuksessa jo yli kaksikymmentä vuotta. Kucheza-työpajan tekijät halusivat tuoda Tanskalaisen metodin käytännönläheisyyttä sekä yhdessä tekemisen iloa myös Suomeen ja tiivistää oppimiaan asioita pieneksi kurssiksi.
Palaute työpajasta oli positiivista. Kurssilaiset kokivat saaneensa uusia luovia työkaluja musiikin tekemiseen ja sen opettamiseen eteenpäin. Kurssi koettiin hyödyllisenä. Myös opinnäytetyön tekijät saivat työpajan suunnittelusta sekä sen pitämisestä valtavasti uutta intoa ja työkaluja tulevaisuuteen ja musiikin opettamiseen jatkossa. Työpajasta saadun palautteen perusteella keholliselle musiikinopetukselle näyttäisi olevan tilausta Suomessa ainakin luokanopettajien sekä muusikoiden keskuudessa. Kucheza-työpajan pitäjät ovat kiinnostuneita jatkamaan työtään kokonaisvaltaisen musiikinopetuksen parissa tämän opinnäytetyön jälkeenkin.
Työpajaa alettiin suunnitella syksyllä 2012. Valmis työpaja järjestettiin Kuopion Aurinkorinteen koululla helmikuussa 2013. Työpaja piti sisällään ilmaisu- ja luottamusharjoituksia, improvisointiharjoituksia, liikkumisharjoituksia, äänenkäyttöharjoituksia sekä soitannollisia harjoituksia. Soittimina käytettiin pääosin djempe-rumpuja. Niiden kautta tutustuttiin rytmiikkaan sekä afrikkalaiseen perimään. Kappaleet opeteltiin korvakuulolta ilman nuottikuvaa.
Työpaja sai nimen Kucheza Tanskan Aarhusissa sijaitsevan lasten soitto- sekä lauluklubin mukaan. Sana Kucheza tulee swahilin kielestä, ja se tarkoittaa soittamista, laulamista, tanssimista ja leikkimistä. Tanskassa vahvaa kehollisuutta rytmiikassa, vapaata improvisointia, tanssia sekä kokonaisvaltaisuutta on hyödynnetty musiikin opetuksessa jo yli kaksikymmentä vuotta. Kucheza-työpajan tekijät halusivat tuoda Tanskalaisen metodin käytännönläheisyyttä sekä yhdessä tekemisen iloa myös Suomeen ja tiivistää oppimiaan asioita pieneksi kurssiksi.
Palaute työpajasta oli positiivista. Kurssilaiset kokivat saaneensa uusia luovia työkaluja musiikin tekemiseen ja sen opettamiseen eteenpäin. Kurssi koettiin hyödyllisenä. Myös opinnäytetyön tekijät saivat työpajan suunnittelusta sekä sen pitämisestä valtavasti uutta intoa ja työkaluja tulevaisuuteen ja musiikin opettamiseen jatkossa. Työpajasta saadun palautteen perusteella keholliselle musiikinopetukselle näyttäisi olevan tilausta Suomessa ainakin luokanopettajien sekä muusikoiden keskuudessa. Kucheza-työpajan pitäjät ovat kiinnostuneita jatkamaan työtään kokonaisvaltaisen musiikinopetuksen parissa tämän opinnäytetyön jälkeenkin.