2d pelin luonti iPadille Unity3d-ohjelmistolla
Nousiainen, Niko (2014)
Nousiainen, Niko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404013755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404013755
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli kaksiulotteisen pelin luonti Unity3d-ohjelmistoa ja Orthello2d-lisäosaa käyttäen. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa iPad-laitteella toimiva peli.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin perehtymällä ensin kohdealustaan ja pelisuunnitteluun. Tämän perehtymisen pohjalta valittiin työhön sopivat työkalut ja tehtiin lyhyt suunnitelma pelin toteutuksesta ja toiminnallisuudesta. Peli toteutettiin pääasiassa Unity3d-ohjelmistolla ja siihen asennetulla Orthello2d-lisäosalla. Toteutukseen vaadittiin ohjelmointia, grafiikoiden luontia ja käytettyjen ohjelmistojen opettelua. Ohjelmointikielenä oli C#. Myös pelin kääntäminen iPadille oli iso osa opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön tuloksena ei syntynyt kokonaista peliä, kuten alun perin oli tarkoitus, vaan lopputulos oli iPadilla pyörivä prototyyppi pelistä. Prototyyppi sisälsi yhden tason, missä pystyy kokeilemaan pelin toiminnallisuutta. Tason pystyy pelaamaan alusta loppuun, ja se koostuu useista eri komponenteista, joista kerrotaan opinnäytetyössä.
Pelin prototyypin luominen oli opettavainen kokemus ja kehitti projektinhallinta- ja suunnittelutaitoja sekä ohjelmointiosaamista. Valmiin prototyypin avulla pystyttiin tekemään päätöksiä pelin jatkokehityksen kannalta.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin perehtymällä ensin kohdealustaan ja pelisuunnitteluun. Tämän perehtymisen pohjalta valittiin työhön sopivat työkalut ja tehtiin lyhyt suunnitelma pelin toteutuksesta ja toiminnallisuudesta. Peli toteutettiin pääasiassa Unity3d-ohjelmistolla ja siihen asennetulla Orthello2d-lisäosalla. Toteutukseen vaadittiin ohjelmointia, grafiikoiden luontia ja käytettyjen ohjelmistojen opettelua. Ohjelmointikielenä oli C#. Myös pelin kääntäminen iPadille oli iso osa opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön tuloksena ei syntynyt kokonaista peliä, kuten alun perin oli tarkoitus, vaan lopputulos oli iPadilla pyörivä prototyyppi pelistä. Prototyyppi sisälsi yhden tason, missä pystyy kokeilemaan pelin toiminnallisuutta. Tason pystyy pelaamaan alusta loppuun, ja se koostuu useista eri komponenteista, joista kerrotaan opinnäytetyössä.
Pelin prototyypin luominen oli opettavainen kokemus ja kehitti projektinhallinta- ja suunnittelutaitoja sekä ohjelmointiosaamista. Valmiin prototyypin avulla pystyttiin tekemään päätöksiä pelin jatkokehityksen kannalta.