Strategiaan perustuva autoalan takuutoiminnan kehittäminen
Harakka, Teemu (2014)
Harakka, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404013733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404013733
Tiivistelmä
Insinöörityössä käydään autoalan jälkimarkkinointiprosessia takuutoiminnan näkökulmasta. Keskittymisalueena on strategian tasapaino ja takuisiin liittyvä logistiikka. Takuutoiminta on oleellinen osa autoalan jälkimarkkinointiprosessia, eikä sitä voi kehittää erillisenä elementtinä. Tavoitteena on löytää strategian tasapainoon liittyviä ongelmia, ymmärtää näiden ongelmien syntymekanismi ja löytää ratkaisuja näiden välttämiseksi. Insinööri työssä annetaan myös ohjeita tehokkaan takuulogistiikan rakentamiseksi.
Strategian tasapainon työkaluna käytetään Galbraithin tähtimallia. Tämän mallin strategia, rakenne-, prosessit, palkitsemisjärjestelmä ja ihmiset -osa-alueiden ympärillä analysoidaan tyypillisiä takuutoiminnan ongelmia. Takuutoiminnassa inhimillisellä tekijä suuri merkitys ja kyseessä on useiden työntekijöiden yhteistoiminnasta. Ilman inhimillisen tekijän ymmärtämistä takuutoiminnan todellinen kehittäminen on hankalaa. Sen johdosta tässä päättötyössä käsitellään myös henkilön käyttäytymismalleja, muutos ja tilannejohtamista sekä moti-vaation rakentumista ja hallintaa. Työssä käydään läpi myös jatkuvan parantamisen periaatetta ja takuutoiminnan näkökulmasta auditointitoimintaa.
Takuulogistiikkaa voidaan parantaa samoja työkaluja käyttäen kuin muitakin logistisia ratkaisuja. Avain asemassa on hukkien eliminointi ja selkeät toimintaketjut. Takuulogistiikassa virtaa kaksisuuntaisesti materiaalia, informaatiota ja rahaa. Takuulogistiikan toteutus määrittää pitkälti prosessin fyysisensuorituskyvyn.
Insinöörityöllä pystyy selvittämään autonvalmistajan motivaatiot prosessiorientoituneeseen toimintaan, se tarjoaa käytännön ohjeita strategia tasapainon saavuttamiseen ja käytännön oppeja tehokkaan takuuauditoinnin suorittamiseen sekä organisaatioiden välisten muutosten hallintaan. Logistiikassa insinöörityö selvittää tehokkaan kaksisuuntaisen logistiikan toteuttamista ja tarjoaa mahdollisimman suoraviivaisen takuutoiminnan eduista.
Insinöörityön oppien noudattamisen tuloksena on parempi asiakas- ja työtyytyväisyys sekä vähentynyt resurssien ja rahan hukka. Tämän seurauksena on parempi taloudellinen tulos sekä jälleenmyyjälle, maahantuojalle että auton valmistajalle.
Strategian tasapainon työkaluna käytetään Galbraithin tähtimallia. Tämän mallin strategia, rakenne-, prosessit, palkitsemisjärjestelmä ja ihmiset -osa-alueiden ympärillä analysoidaan tyypillisiä takuutoiminnan ongelmia. Takuutoiminnassa inhimillisellä tekijä suuri merkitys ja kyseessä on useiden työntekijöiden yhteistoiminnasta. Ilman inhimillisen tekijän ymmärtämistä takuutoiminnan todellinen kehittäminen on hankalaa. Sen johdosta tässä päättötyössä käsitellään myös henkilön käyttäytymismalleja, muutos ja tilannejohtamista sekä moti-vaation rakentumista ja hallintaa. Työssä käydään läpi myös jatkuvan parantamisen periaatetta ja takuutoiminnan näkökulmasta auditointitoimintaa.
Takuulogistiikkaa voidaan parantaa samoja työkaluja käyttäen kuin muitakin logistisia ratkaisuja. Avain asemassa on hukkien eliminointi ja selkeät toimintaketjut. Takuulogistiikassa virtaa kaksisuuntaisesti materiaalia, informaatiota ja rahaa. Takuulogistiikan toteutus määrittää pitkälti prosessin fyysisensuorituskyvyn.
Insinöörityöllä pystyy selvittämään autonvalmistajan motivaatiot prosessiorientoituneeseen toimintaan, se tarjoaa käytännön ohjeita strategia tasapainon saavuttamiseen ja käytännön oppeja tehokkaan takuuauditoinnin suorittamiseen sekä organisaatioiden välisten muutosten hallintaan. Logistiikassa insinöörityö selvittää tehokkaan kaksisuuntaisen logistiikan toteuttamista ja tarjoaa mahdollisimman suoraviivaisen takuutoiminnan eduista.
Insinöörityön oppien noudattamisen tuloksena on parempi asiakas- ja työtyytyväisyys sekä vähentynyt resurssien ja rahan hukka. Tämän seurauksena on parempi taloudellinen tulos sekä jälleenmyyjälle, maahantuojalle että auton valmistajalle.