Mielikuva- ja tunnettuustutkimus: case: Lassie
Koskela, Miia (2014)
Koskela, Miia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313690
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kotimaista lastenvaatemerkki Lassieta, jolla on pitkä historia alalla. Tarkoituksena on ollut tutkia kuluttajien tämän hetkistä mielikuvaa merkistä sekä sen tunnettuutta. Tutkimuksessa selvitettiin myös kuluttajien ostokäyttäytymistä lasten ulkoiluvaatteiden osalta. Tutkimus sai alkunsa toimeksiantajan tarpeesta, sillä vastaavaa tutkimusta kyseessä olevasta merkistä ei ole aiemmin tehty.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään aiheita brändimielikuva, brändin tunnettuus ja niiden rakentaminen sekä sosiaalinen media yrityksen työkaluna. Näiden lisäksi kuluttajien ostokäyttäytymistä käsittelevästä teoriasta on perehdytty ostoprosessiin ja siihen vaikuttaviin markkinointikeinoihin.
Tutkimus suoritettiin e-lomake kyselynä jakaen linkkiä kyselyyn tekijän omalla Facebook-sivulla sekä muutamalla keskustelupalstalla. Keskustelupalstat oli suunnattu pienten lasten vanhemmille. Kyselystä selvisi kuluttajien tämän hetkinen mielikuva Lassiesta ja tuloksia voidaan pitää luotettavana, sillä kyselyyn vastasi 180 henkilöä eri puolilta Suomea. Kyselyn vastaukset havainnollistettiin pylväs- ja ympyräkuvioita sekä taulukkoa apuna käyttäen.
Tutkimus oli onnistunut ja vastausten kattavuuden vuoksi tuloksista pystyttiin tekemään yleistäviä johtopäätöksiä. Johtopäätöksenä todettiin Lassien olevan keskimääräistä paremmin tunnettu lastenvaatemerkki. Kehitettävää on kuitenkin esimerkiksi näkyvyyden lisäämisessä ja verkkosivujen sisällössä. Tekijä piti työtä kokonaisuudessaan hyvin mielenkiintoisena tutkimuksena, vaikka matkanvarrella sattui pari pientä takaiskua, jotka vaikuttivat työn alkuperäiseen valmistumisaikatauluun.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään aiheita brändimielikuva, brändin tunnettuus ja niiden rakentaminen sekä sosiaalinen media yrityksen työkaluna. Näiden lisäksi kuluttajien ostokäyttäytymistä käsittelevästä teoriasta on perehdytty ostoprosessiin ja siihen vaikuttaviin markkinointikeinoihin.
Tutkimus suoritettiin e-lomake kyselynä jakaen linkkiä kyselyyn tekijän omalla Facebook-sivulla sekä muutamalla keskustelupalstalla. Keskustelupalstat oli suunnattu pienten lasten vanhemmille. Kyselystä selvisi kuluttajien tämän hetkinen mielikuva Lassiesta ja tuloksia voidaan pitää luotettavana, sillä kyselyyn vastasi 180 henkilöä eri puolilta Suomea. Kyselyn vastaukset havainnollistettiin pylväs- ja ympyräkuvioita sekä taulukkoa apuna käyttäen.
Tutkimus oli onnistunut ja vastausten kattavuuden vuoksi tuloksista pystyttiin tekemään yleistäviä johtopäätöksiä. Johtopäätöksenä todettiin Lassien olevan keskimääräistä paremmin tunnettu lastenvaatemerkki. Kehitettävää on kuitenkin esimerkiksi näkyvyyden lisäämisessä ja verkkosivujen sisällössä. Tekijä piti työtä kokonaisuudessaan hyvin mielenkiintoisena tutkimuksena, vaikka matkanvarrella sattui pari pientä takaiskua, jotka vaikuttivat työn alkuperäiseen valmistumisaikatauluun.