Musiikki musiikkipedagogin voimavarana
Jaatinen, Eveliina (2013)
Jaatinen, Eveliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313686
Tiivistelmä
Musiikkipedagogi on luovan työn ammattilainen. Pitkän harrastusrupeaman ja koulutuksen kautta hänelle on kertynyt kokemusta siitä, millaisia musiikin tarjoamat mahtavat kokemukset voivat parhaimmassa tapauksessa olla. Näistä kokemuksista opettajan pitäisi tarjota oppilailleen sitä mielihyvää, jota musiikki on hänelle tarjonnut. Jokaisen musiikkipedagogin musiikkisuhde on syntynyt oman henkilöhistorian saatossa ja on näin ollen ainutlaatuinen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa sitä, miten monilla tavoilla musiikki voi toimia voimavarana ja tukea musiikkipedagogin hyvinvointia.
Musiikki voi tarjota positiivisia kokemuksia ja rentoutusta sekä työssä että vapaa-ajalla. Musiikkipedagogit voivat saada positiivisia kokemuksia musiikista niin musisoinnin kuin opettamisenkin kautta. Musiikillisen toiminnan merkityksellisyys liittyy voimakkaasti tunteisiin, oli kyseessä sitten harrastaja tai ammattilainen. Muita musiikin voimavaraelementtejä tunteiden ja kokemusten lisäksi ovat mahdollisuus toteuttaa omaa luovuutta, rakentaa identiteettiä ja kokea merkityksellistä yhteisöllisyyttä toisten ihmisten kanssa. Musiikkipedagogin oma aktiivinen musiikkisuhde voi toimia tärkeänä inspiraation ja voiman lähteenä niin opettajan arjessa kuin opetustyössä.
Musiikki voi tarjota positiivisia kokemuksia ja rentoutusta sekä työssä että vapaa-ajalla. Musiikkipedagogit voivat saada positiivisia kokemuksia musiikista niin musisoinnin kuin opettamisenkin kautta. Musiikillisen toiminnan merkityksellisyys liittyy voimakkaasti tunteisiin, oli kyseessä sitten harrastaja tai ammattilainen. Muita musiikin voimavaraelementtejä tunteiden ja kokemusten lisäksi ovat mahdollisuus toteuttaa omaa luovuutta, rakentaa identiteettiä ja kokea merkityksellistä yhteisöllisyyttä toisten ihmisten kanssa. Musiikkipedagogin oma aktiivinen musiikkisuhde voi toimia tärkeänä inspiraation ja voiman lähteenä niin opettajan arjessa kuin opetustyössä.