Varausjärjestelmän suunnittelu ja toteutus - Case Lifespirit
Karhu, Janimatti; Vaittinen, Heidi (2014)
Karhu, Janimatti
Vaittinen, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403303662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403303662
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda webissä toimiva varausjärjestelmä Laurea Otaniemen hyvinvointialan opiskelijoiden perustamalle Lifespiritin palveluille. Lifespirit on suomalainen hyvinvointiosuuskunta, joka tarjoaa erilaisia hyvinvointipalveluja.
Projekti aloitettiin vertailemalla jo olemassa olevien varausjärjestelmiä ja niiden ominaisuuksia, johon käyttettiin Benchmarkaus-menetelmää. Tutkimuksissa ilmeni että monet Lifespiritin kaltaiset pienet hyvinvointi yritykset käyttivät varausjärjestelmää, jossa asiakas soittaa yritykseen tai lähettää sähköpostia varatakseen ajan.
Scrum-menetelmää käytettiin kuvaamaan koko prosessia jokaisen osapuolen kannalta jotka olivat asiakas, opinto-ohjaaja sekä opinnäytetyöntekijät. Scrumia toteutetaan sprinttien avulla jossa määritellään tietyt tehtävät jotka on saatava tiettyyn aikaväliin mennessä valmiiksi tietylle osapuolelle.
Budjetin ollessa nolla euroa, vaihtoehtoina oli löytää joko valmis ilmainen varausjärjestelmä joka täyttäisi asiakasvaatimukset tai ohjelmoida uusi. Lopullinen ratkaisu oli osittain valmis järjestelmä, jota lähdettiin muokkaamaan asiakasvaatimusten mukaan.
EVO-mallia käytettiin prototyypien laadintaan, joka koostuu useasta vesiputousmallista. Vesiputous malli, jota lähdettiin seuraamaan prototyypissä sisälsi seuraavat vaiheet: määrittely, suunnittelu, toteutus ja testaus. Prototyypin valmistuttua se käytiin kuukausi tapaamisissa asiakkaan kanssa läpi. Asiakasvaatimuksia tarkasteltiin säännöllisissä kokouksissa asiakkaan kanssa. Tapaamisessa saadun palautteen perusteella seuraava prototyyppin teko alkoi.
Ohjelmoitiin käytettiin PHP-ohjelmointi kieleltä ja graafiseen käyttöliittymään Jqueryä. CSS style sheet kieltä käytettiin sivun ulkoasun muokkaamiseen ja MySQL relaatio tietokantaa ajan varaustietojen tallentamiseen.
Tuloksena saatiin asiakkaan hyväksymä toimiva varausjärjestelmä. Asiakas on hyväksymistestannut sovelluksen. Varausjärjestelmään tuotettiin Admin- manuaali järjestelmän ylläpitäjälle. Varausjärjestelmän jatkokehittämisehdotukset on nähtävissä opinnäytetyössä.
Projekti aloitettiin vertailemalla jo olemassa olevien varausjärjestelmiä ja niiden ominaisuuksia, johon käyttettiin Benchmarkaus-menetelmää. Tutkimuksissa ilmeni että monet Lifespiritin kaltaiset pienet hyvinvointi yritykset käyttivät varausjärjestelmää, jossa asiakas soittaa yritykseen tai lähettää sähköpostia varatakseen ajan.
Scrum-menetelmää käytettiin kuvaamaan koko prosessia jokaisen osapuolen kannalta jotka olivat asiakas, opinto-ohjaaja sekä opinnäytetyöntekijät. Scrumia toteutetaan sprinttien avulla jossa määritellään tietyt tehtävät jotka on saatava tiettyyn aikaväliin mennessä valmiiksi tietylle osapuolelle.
Budjetin ollessa nolla euroa, vaihtoehtoina oli löytää joko valmis ilmainen varausjärjestelmä joka täyttäisi asiakasvaatimukset tai ohjelmoida uusi. Lopullinen ratkaisu oli osittain valmis järjestelmä, jota lähdettiin muokkaamaan asiakasvaatimusten mukaan.
EVO-mallia käytettiin prototyypien laadintaan, joka koostuu useasta vesiputousmallista. Vesiputous malli, jota lähdettiin seuraamaan prototyypissä sisälsi seuraavat vaiheet: määrittely, suunnittelu, toteutus ja testaus. Prototyypin valmistuttua se käytiin kuukausi tapaamisissa asiakkaan kanssa läpi. Asiakasvaatimuksia tarkasteltiin säännöllisissä kokouksissa asiakkaan kanssa. Tapaamisessa saadun palautteen perusteella seuraava prototyyppin teko alkoi.
Ohjelmoitiin käytettiin PHP-ohjelmointi kieleltä ja graafiseen käyttöliittymään Jqueryä. CSS style sheet kieltä käytettiin sivun ulkoasun muokkaamiseen ja MySQL relaatio tietokantaa ajan varaustietojen tallentamiseen.
Tuloksena saatiin asiakkaan hyväksymä toimiva varausjärjestelmä. Asiakas on hyväksymistestannut sovelluksen. Varausjärjestelmään tuotettiin Admin- manuaali järjestelmän ylläpitäjälle. Varausjärjestelmän jatkokehittämisehdotukset on nähtävissä opinnäytetyössä.