Vieritutkimuskoulutus verkossa : glukoosi-, HbA1c- ja CRP-tutkimukset
Puumala, Eeva-Liisa (2014)
Puumala, Eeva-Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403293648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403293648
Tiivistelmä
Vieritutkimukset ovat jatkuvasti kasvava ja kehittyvä laboratorion osa-alue. Jotta vieritutki-muksen avulla saavutetaan sille asetetut tavoitteet, eli kustannussäästöt ja hoitoon pääsyn nopeutuminen, tulee tutkimus olla suoritettu laadukkaasti ja luotettavasti. Laadukkaan vie-ritutkimuksen edellytyksenä on koulutettu hoitohenkilöstö ja riittävä perehdytys. Tämä opinnäytetyö pyrkii vastaamaan vierianalytiikan koulutustarpeeseen tuottamalla verkkokou-lutuksen laadukkaasta vieritutkimuksesta. Verkkokoulutus on suunnattu hoitohenkilöstölle, joka työssään käyttää vierianalytiikkaa. Tämä tuotekehitysprojekti tehtiin Labquality Oy:n toimeksiannosta. Opinnäytetyössäni olen perehtynyt vierianalytiikkaan, glukoosiin, C-reaktiiviseen proteiiniin, glykoituneeseen hemoglobiiniin, oppimistyyleihin, opettamiseen ja verkkokoulutusma-teriaalin luomiseen. Opinnäytetyö on tuotekehitysprojekti ja sen tuloksena syntyi verkko-koulutus vieritutkimuksista. Verkkokoulutus on Labquality Oy:n tilaama tuote ja Labqualityl-le on luovutettu kaupalliset oikeudet tuotteeseen. Tuote jakautuu kolmeen eri osaan, joista jokainen on oma itsenäinen kokonaisuutensa. Osat käsittelevät glukoosi-, CRP- ja HbA1c -vieritutkimuksia. Jokaisessa osiossa käsitellään koko vieritutkimusprosessi: preanalytiikka, analytiikka, postanalytiikka ja laadunvarmistus. Verkkokoulutus sisältää kuvalliset näytteenotto-ohjeet ja loppukokeen. Verkkokoulutus on myytävä tuote, josta syystä sen tarkempaa sisältöä ei käsitellä tässä raportissa. Raportti keskittyy kuvaamaan tuotekehitysprosessia. Tuotteen sisällön toimivuutta arvioitiin kyselyllä joka lähetettiin testiryhmälle Internetin väli-tyksellä. Kyselyn kysymykset olivat mielipidettä mittaavia tai avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastanneet olivat sairaanhoitajaopiskelijoita, joilla oli kokemusta vierianalytiikan käytöstä. Kyselyn perusteella koulutus vastasi sille asetettuja laatutavoitteita. Koulutusta pidettiin loogisena, selkeänä ja sisällöltään riittävänä. Koulutus saavutti tavoitteensa lisäämällä testiryhmän vieritestiosaamista.