Arvokonfliktitypologian muuttaminen kuvalliseksi työvälineeksi
Fagerlund, Sofia (2014)
Fagerlund, Sofia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403283624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403283624
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Martti Puohiniemen arvokonfliktitypologian muuttaminen kuviksi. Suomalaisista tehdyn yhdeksänluokkaisen typologian kullekin arvotyypille muo-dostetaan ryhmän tyyliä havainnollistavat mielikuvakartat. Työn taustalla on ajatus suunnittelijan työn parantamisesta työkalulla, joka selventää kuvallisella osuudellaan eri arvotyypeille ominaisen tyylin pääpiirteet ja näin nopeuttaa projektia, sekä jättää enemmän aikaa yksityiskohtien työstämiseen. Työn tavoitteena on muodostaa työkalu, jota voidaan hyödyntää monialaisesti.
Arvokonfliktitypologian ja teoriapohjan avulla kullekin arvotyypille rakennetaan arvotyyppiä kuvaava mielikuvakartta, josta käy ilmi arvotyypille ominainen värimaailma, muotokieli, materiaalit sekä jokin ryhmää profiloiva piirre. Teoriapohjassa on hyödynnetty värioppia, tietoa muotojen ominaisuuksista, sekä opinnäytetöitä, joissa on tehty käyttäjälähtöistä suunnittelua Puohiniemen arvokonfliktitypologian pohjalta. Mielikuvakartoissa kerrotaan lyhyesti arvotyypin tyylille suotuisat ominaisuudet, sekä havainnol-listetaan niitä kuvallisesti. Mielikuvakarttojen kuvallisesta osuudesta tyylien pääpiirteet välittyvät suunnittelijalle samantien.
Mielikuvakarttojen toimivuutta työkaluna suunnittelussa testataan kahdella tilakonseptilla. Konsepteja varten ryhmistä valitaan kahden arvotyypin mielikuvakartat, joiden pohjalta suunnittelutyö toteutetaan. Kohteena tilakonseptissa toimii fiktiivinen kahvila sen julkitila ominaisuuden ja monipuolisten mahdollisuuksien vuoksi.
Tilakonseptien onnistumista selvitetään kyselyllä. Kyselyssä otetaan selvää konseptien herättämistä mielikuvista, sekä selvitetään miten niissä tavoitellut ominaisuudet ovat onnistuneet.
Arvokonfliktitypologian ja teoriapohjan avulla kullekin arvotyypille rakennetaan arvotyyppiä kuvaava mielikuvakartta, josta käy ilmi arvotyypille ominainen värimaailma, muotokieli, materiaalit sekä jokin ryhmää profiloiva piirre. Teoriapohjassa on hyödynnetty värioppia, tietoa muotojen ominaisuuksista, sekä opinnäytetöitä, joissa on tehty käyttäjälähtöistä suunnittelua Puohiniemen arvokonfliktitypologian pohjalta. Mielikuvakartoissa kerrotaan lyhyesti arvotyypin tyylille suotuisat ominaisuudet, sekä havainnol-listetaan niitä kuvallisesti. Mielikuvakarttojen kuvallisesta osuudesta tyylien pääpiirteet välittyvät suunnittelijalle samantien.
Mielikuvakarttojen toimivuutta työkaluna suunnittelussa testataan kahdella tilakonseptilla. Konsepteja varten ryhmistä valitaan kahden arvotyypin mielikuvakartat, joiden pohjalta suunnittelutyö toteutetaan. Kohteena tilakonseptissa toimii fiktiivinen kahvila sen julkitila ominaisuuden ja monipuolisten mahdollisuuksien vuoksi.
Tilakonseptien onnistumista selvitetään kyselyllä. Kyselyssä otetaan selvää konseptien herättämistä mielikuvista, sekä selvitetään miten niissä tavoitellut ominaisuudet ovat onnistuneet.