Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Selkeää suunhoitomateriaalia : suun terveyden edistämismateriaalin tuottaminen Keskuspuiston ammattiopistolle
Ikäläinen, Elisa; Juselius, Jenny; Kojo, Minna; Lahtinen, Nelli; Lam, Niina; Lillemann, Milja; Lintunen, Tanja; Misic, Helena; Närvänen, Irene; Tahvanainen, Hanna; Tamminen, Emeriikka; Tuuri, Laura; Ulma, Mia; Virolainen, Nina; Värä, Viktoria (2014)
Ikäläinen, Elisa
Juselius, Jenny
Kojo, Minna
Lahtinen, Nelli
Lam, Niina
Lillemann, Milja
Lintunen, Tanja
Misic, Helena
Närvänen, Irene
Tahvanainen, Hanna
Tamminen, Emeriikka
Tuuri, Laura
Ulma, Mia
Virolainen, Nina
Värä, Viktoria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403283622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403283622
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme lähtökohtana oli Keskuspuiston ammattiopiston tarve saada suun terveyden edistämiseen tarkoitettua opetus ja -oppimateriaalia osaksi terveystiedon opetusta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli siten tuottaa selkeäkielistä suun terveyden edistämismateriaalia, jonka avulla Keskuspuiston ammattiopiston erityisopiskelijat saisivat valmiuksia oman suuhygieniansa edistämiseksi.
Opinnäytetyömme tietoperusta koostui aiemmin tehdyistä ajankohtaisista tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Kirjallisuushakutuloksia rajattiin vastaamaan opinnäytetyömme kehittämistehtäviä. Kirjallisuushakuja tehtiin myös suun terveyden edistämismateriaalin luomista varten, jotta opetusmateriaalit perustuisivat uusimpaan tutkittuun tietoon. Opetusmateriaali sisälsi opettajille suunnatun käsikirjan suun terveydestä, opiskelijoille suunnattuja tehtäviä, PowerPoint– kuvaesityksen sekä erilaisia oppilaille tulostettavia suun hoidon oppaita. Opetusmateriaali pilotoitiin kohderyhmälle suun terveyden edistämisen oppitunneilla.
Koko opinnäytetyöprosessimme eteni mukaillun kehittämistyön prosessikaavion mukaan. Menetelmänä käytimme havainnointia. Prosessikaavion sisältämä lähtötilanteen kartoitus sisälsi vierailuja Keskuspuiston ammattiopistolla sekä laatimamme alku- ja loppukartoituksen oppituntien hyödyllisyydestä sekä vaikuttavuudesta. Valitsimme salutogeenisen mallin opetusmateriaalin työstämisen tueksi sekä opiskelijoiden suun terveyden edistämisen lähtökohdaksi. Suun terveyden edistämistä lähestyimme promotiivisesta näkökulmasta salutogeenisen mallin pohjalta. Oppimateriaalia tuottaessamme käytimme suuntaviivoina Terveyden edistämiskeskus ry:n terveysaineiston laatukriteereitä.
Tarkoituksena on, että opetusmateriaali jäisi Keskuspuiston ammattiopiston jatkuvaan käyttöön, ja että Keskuspuiston ammattiopiston opettajat kehittäisivät materiaalia edelleen omien tarpeidensa mukaiseksi. Jatkossa opetusmateriaalia voidaan hyödyntää esimerkiksi Metropolia Ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden toimesta yhteistyössä Keskuspuiston ammattiopiston tai muiden erityisammattioppilaitosten kanssa.
Opinnäytetyömme tietoperusta koostui aiemmin tehdyistä ajankohtaisista tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Kirjallisuushakutuloksia rajattiin vastaamaan opinnäytetyömme kehittämistehtäviä. Kirjallisuushakuja tehtiin myös suun terveyden edistämismateriaalin luomista varten, jotta opetusmateriaalit perustuisivat uusimpaan tutkittuun tietoon. Opetusmateriaali sisälsi opettajille suunnatun käsikirjan suun terveydestä, opiskelijoille suunnattuja tehtäviä, PowerPoint– kuvaesityksen sekä erilaisia oppilaille tulostettavia suun hoidon oppaita. Opetusmateriaali pilotoitiin kohderyhmälle suun terveyden edistämisen oppitunneilla.
Koko opinnäytetyöprosessimme eteni mukaillun kehittämistyön prosessikaavion mukaan. Menetelmänä käytimme havainnointia. Prosessikaavion sisältämä lähtötilanteen kartoitus sisälsi vierailuja Keskuspuiston ammattiopistolla sekä laatimamme alku- ja loppukartoituksen oppituntien hyödyllisyydestä sekä vaikuttavuudesta. Valitsimme salutogeenisen mallin opetusmateriaalin työstämisen tueksi sekä opiskelijoiden suun terveyden edistämisen lähtökohdaksi. Suun terveyden edistämistä lähestyimme promotiivisesta näkökulmasta salutogeenisen mallin pohjalta. Oppimateriaalia tuottaessamme käytimme suuntaviivoina Terveyden edistämiskeskus ry:n terveysaineiston laatukriteereitä.
Tarkoituksena on, että opetusmateriaali jäisi Keskuspuiston ammattiopiston jatkuvaan käyttöön, ja että Keskuspuiston ammattiopiston opettajat kehittäisivät materiaalia edelleen omien tarpeidensa mukaiseksi. Jatkossa opetusmateriaalia voidaan hyödyntää esimerkiksi Metropolia Ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden toimesta yhteistyössä Keskuspuiston ammattiopiston tai muiden erityisammattioppilaitosten kanssa.