Valmentajana työyhteisössä
Währn, Marika (2014)
Währn, Marika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403283610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403283610
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia valmentajia työyhteisössä ja työyhteisön jäseninä. Työn päätavoite oli selvittää, miten valmentajat toimivat työyhteisössä ja mitkä ovat valmentajien tavoitteita. Valmentaminen on kasvava trendi yritysmaailmassa, joten aiheena se oli erittäin ajankohtainen. Opinnäytetyössä tehtiin tutkimus Yritys X:n palveluksessa toimivista maksuliikevalmentajista. Tutkimusongelma oli, että millä tavalla valmentajat toimivat käytännössä. Valmennustavoista, keinoista sekä koulutus- ja tukitarpeista ei ole ollut tietoa Yritys X:n sisällä.
Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä kahdella eri tavalla, kyselyllä ja teemahaastattelulla. Kysely lähetettiin koko maksuliikevalmentajien perusjoukolle ja teemahaastatteluissa haastateltiin kahta kokenutta maksuliikevalmentajaa. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin valmentamisen osa-alueita, valmentajia työyhteisössä ja valmentamisen tavoitteita. Työn lähteinä käytettiin valmentamiseen liittyviä kirjoja ja internet sivustoja.
Kysely antoi hyödyllistä tietoa maksuliikevalmentajien tarpeista, tavoista ja haasteista. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet valmentajat kaipasivat erityisesti valmentamiseen liittyvää koulutusta. Puolet vastaajista myös tunsi, ettei ole työyhteisönsä täysivaltainen jäsen. Haastattelut antoivat vielä lisää syvyyttä tutkimukseen ja sitä kautta maksuliikevalmentajien arkeen, ja ne myös syvensivät ymmärrystä maksuliikevalmentajien tavoista, työstä ja sen haasteista.
Teoria tuki kyselystä ja haastattelusta saatuja vastauksia. Vastaukset olivat yksilöllisiä, mutta sisälsivät paljon samanlaisia asioita. Valmentajien avustuksella halutaan saada parhaat ominaisuudet yksilöistä esille. Valmentamisella on monia tavoitteita, mutta niistä osaamisen kehittäminen on yksi tärkeimmistä. Jotta valmentamisella saavutetaan halutut tavoitteet, sille tulee antaa aikaa työyhteisössä.
Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä kahdella eri tavalla, kyselyllä ja teemahaastattelulla. Kysely lähetettiin koko maksuliikevalmentajien perusjoukolle ja teemahaastatteluissa haastateltiin kahta kokenutta maksuliikevalmentajaa. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin valmentamisen osa-alueita, valmentajia työyhteisössä ja valmentamisen tavoitteita. Työn lähteinä käytettiin valmentamiseen liittyviä kirjoja ja internet sivustoja.
Kysely antoi hyödyllistä tietoa maksuliikevalmentajien tarpeista, tavoista ja haasteista. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet valmentajat kaipasivat erityisesti valmentamiseen liittyvää koulutusta. Puolet vastaajista myös tunsi, ettei ole työyhteisönsä täysivaltainen jäsen. Haastattelut antoivat vielä lisää syvyyttä tutkimukseen ja sitä kautta maksuliikevalmentajien arkeen, ja ne myös syvensivät ymmärrystä maksuliikevalmentajien tavoista, työstä ja sen haasteista.
Teoria tuki kyselystä ja haastattelusta saatuja vastauksia. Vastaukset olivat yksilöllisiä, mutta sisälsivät paljon samanlaisia asioita. Valmentajien avustuksella halutaan saada parhaat ominaisuudet yksilöistä esille. Valmentamisella on monia tavoitteita, mutta niistä osaamisen kehittäminen on yksi tärkeimmistä. Jotta valmentamisella saavutetaan halutut tavoitteet, sille tulee antaa aikaa työyhteisössä.