Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Nuoren tukeminen murrosiän muutoksessa : Murrosikäteemapäivät Porin Cygnaeuksen koulun 5. luokkalaisille
Hämäläinen, Iiris; Leivo, Jonna (2014)
Hämäläinen, Iiris
Leivo, Jonna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273603
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää Porin Cygnaeuksen koulun 5. luokkalaisille nuorille toiminnallinen teemapäivä murrosiästä ja sen muutoksista. Tarkoituksena oli myös antaa oppilaille tietoa hygieniaan, ravitsemukseen, liikuntaan, uneen ja seksuaalisuuteen liittyen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää nuorten terveydenlukutaitoa sekä herättää heidän motivaationsa omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan huolehtimiseen. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Cygnaeuksen koulun terveydenhoitajan kanssa.
Teemapäivät järjestettiin Cygnaeuksen koululla keväällä 2013 jokaiselle 5. luokalle erikseen. Päivät olivat kaksiosaisia: ensimmäinen osa koostui luentomaisesta PowerPoint-esityksestä, joka käsitteli murrosiän fyysisiä sekä psyykkisiä muutoksia. Päivän toinen osio koostui toiminnallisesta rastikierroksesta, joka järjestettiin tytöille ja pojille erikseen. Rastikierroksella pisteet käsittelivät kuukautisia, hygieniaa, unta, ravitsemusta, liikuntaa, ihastumista ja seurustelua. Aluksi nuorille teetettiin kysely heitä eniten kiinnostavista murrosikään liittyvistä aihealueista. Kyselyn tulosten avulla päivistä saatiin nuorten tarpeita vastaavat.
Teemapäivien jälkeen nuorilta kerättiin palautetta kyselylomakkeiden avulla sekä havainnoimalla nuorten osallistumista ja motivaatiota päivien aikana. Teemapäivät saivat nuorilta erittäin hyvää palautetta. He kokivat päivän hyödylliseksi ja opettavaiseksi sekä mielenkiintoiseksi. Koimme saavuttaneemme edellä mainitut tavoitteemme, jotka asetimme opinnäytetyöllemme. Toivomme myös, että nuoret hyötyisivät tulevaisuudessa yhdessä käsittelemistämme murrosikään liittyvistä aiheista.
Opinnäytetyötä tehdessämme saimme kokemusta ryhmänohjauksesta ja teemapäivän suunnittelusta. Kouluterveydenhoitajan työnkuvaan kuuluu murrosiästä kertominen ja nuoren tukeminen. Näin ollen opinnäytetyötämme ja teemapäiväideaa voisi hyödyntää puhuttaessa nuorille murrosiästä.
Teemapäivät järjestettiin Cygnaeuksen koululla keväällä 2013 jokaiselle 5. luokalle erikseen. Päivät olivat kaksiosaisia: ensimmäinen osa koostui luentomaisesta PowerPoint-esityksestä, joka käsitteli murrosiän fyysisiä sekä psyykkisiä muutoksia. Päivän toinen osio koostui toiminnallisesta rastikierroksesta, joka järjestettiin tytöille ja pojille erikseen. Rastikierroksella pisteet käsittelivät kuukautisia, hygieniaa, unta, ravitsemusta, liikuntaa, ihastumista ja seurustelua. Aluksi nuorille teetettiin kysely heitä eniten kiinnostavista murrosikään liittyvistä aihealueista. Kyselyn tulosten avulla päivistä saatiin nuorten tarpeita vastaavat.
Teemapäivien jälkeen nuorilta kerättiin palautetta kyselylomakkeiden avulla sekä havainnoimalla nuorten osallistumista ja motivaatiota päivien aikana. Teemapäivät saivat nuorilta erittäin hyvää palautetta. He kokivat päivän hyödylliseksi ja opettavaiseksi sekä mielenkiintoiseksi. Koimme saavuttaneemme edellä mainitut tavoitteemme, jotka asetimme opinnäytetyöllemme. Toivomme myös, että nuoret hyötyisivät tulevaisuudessa yhdessä käsittelemistämme murrosikään liittyvistä aiheista.
Opinnäytetyötä tehdessämme saimme kokemusta ryhmänohjauksesta ja teemapäivän suunnittelusta. Kouluterveydenhoitajan työnkuvaan kuuluu murrosiästä kertominen ja nuoren tukeminen. Näin ollen opinnäytetyötämme ja teemapäiväideaa voisi hyödyntää puhuttaessa nuorille murrosiästä.