Työtyytyväisyys, case Kiantama Oy
Romppainen-Helttunen, Sari (2014)
Romppainen-Helttunen, Sari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273596
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työtyytyväisyystutkimuksen avulla, millaiseksi Kiantama Oy:n työntekijät kokevat oman ja esimiestensä työskentelyn. Mitkä asiat tuottavat heille työtyytyväisyyttä tai työtyytymättömyyttä ja voidaanko mahdollisille tyytymättömyyttä tuottaville asioille tehdä jotain. Kohdeyrityksen työntekijöiden keskuudessa on ollut havaittavissa jo pitkän aikaa tyytymättömyyttä, joka on ilmennyt tietyntyyppisenä välinpitämättömyytenä. Kipinä työnteosta on puuttunut ja yrityksen johto halusi saada selville, mistä se johtuu.
Työtyytyväisyystutkimus toteutettiin Kiantama Oy:ssä vuoden 2013 viimeisellä neljänneksellä kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu ryhmähaastattelu. Ryhmähaastattelu oli kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa työntekijät vastasivat tutkimuslomakkeen avoimiin kysymyksiin. Saadut vastaukset analysoitiin kirjoitusohjelman avulla kokoamalla vastaukset yhteen ja vastauksista poimittiin usein esille tulleet aiheet. Toisessa vaiheessa haastateltiin suullisesti kaksi työntekijäryhmää, joiden kanssa keskusteltiin edellä mainituista usein esille tulleista aiheista. Haastattelutallenteet analysoitiin myös kirjoitusohjelman avulla kokoamalla lausunnot yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Tutkimuksen perusteella työntekijöiden keskuudessa vallitseva tyytymättömyys näyttäisi johtuvan pääosin esimiestyöskentelystä, johon yrityksessä olisi panostettava jatkossa. Myös alaisroolit, ristiriitatilanteiden hoitaminen ja tiedonkulku vaatisivat kehittämistoimenpiteitä.
Työtyytyväisyystutkimus toteutettiin Kiantama Oy:ssä vuoden 2013 viimeisellä neljänneksellä kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu ryhmähaastattelu. Ryhmähaastattelu oli kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa työntekijät vastasivat tutkimuslomakkeen avoimiin kysymyksiin. Saadut vastaukset analysoitiin kirjoitusohjelman avulla kokoamalla vastaukset yhteen ja vastauksista poimittiin usein esille tulleet aiheet. Toisessa vaiheessa haastateltiin suullisesti kaksi työntekijäryhmää, joiden kanssa keskusteltiin edellä mainituista usein esille tulleista aiheista. Haastattelutallenteet analysoitiin myös kirjoitusohjelman avulla kokoamalla lausunnot yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Tutkimuksen perusteella työntekijöiden keskuudessa vallitseva tyytymättömyys näyttäisi johtuvan pääosin esimiestyöskentelystä, johon yrityksessä olisi panostettava jatkossa. Myös alaisroolit, ristiriitatilanteiden hoitaminen ja tiedonkulku vaatisivat kehittämistoimenpiteitä.