Kiinteistökaupan verkkoon siirtyminen
Lahtinen, Mika (2014)
Lahtinen, Mika
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273568
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on pohtia millaiset toimintaedellytykset täysin verkkopohjaisella kiinteistönvälitystoiminnalla olisi Suomessa. Työssä tuodaan esiin mitä yrityksen tulee ottaa huomioon siirtyessä täysin verkkopohjaiseen toimintaan.
Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään Suomen kiinteistönvälitysmarkkinoita ja tapoja. Erityisesti tarkastellaan vakiintuneita tapoja Suomen kiinteistönvälitysmarkkinoilla ja peilataan niitä Espanjassa toimivaan verkkopohjaiseen yritykseen, joka toimii työssä esimerkkinä. Suomen ja Espanjan kiinteistönvälityksen eroja on tuotu esille lakien sekä tapojen vertailulla. Lisäksi on käytetty kvalitatiivista teemahaastattelua Suomessa toimivien kiinteistönvälittäjien mielipiteiden sekä kokemusten esille tuomiseksi.
Tulosten mukaan kiinteistönvälitysyritykset markkinoivat asuntoja edelleen sanomalehdissä, mutta ovat selkeästi vähentäneet mainontaa niissä. Yritykset panostavat koko ajan enemmän verkkopalveluihin, mutta käyttävät vielä perinteisiä markkinointikeinoja saavuttaakseen suuremman yleisön. Suomessa ei tällä hetkellä erityisesti panosteta ulkomaalaisiin kiinteistönostajiin, mutta verkkopohjainen kiinteistönvälitysyritys pystyisi kohdentamaan palvelunsa ulkomaalaisille.
Kokemuksien, lähdeaineiston sekä haastatteluiden perusteella Suomessa on tällä hetkellä mahdollista toimia täysin verkkopohjaisesti. Yrityksen kohderyhmän täytyy kuitenkin olla tarkkaan määritelty sillä useat kuluttajat luottavat vielä perinteisiin kanaviin.
Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään Suomen kiinteistönvälitysmarkkinoita ja tapoja. Erityisesti tarkastellaan vakiintuneita tapoja Suomen kiinteistönvälitysmarkkinoilla ja peilataan niitä Espanjassa toimivaan verkkopohjaiseen yritykseen, joka toimii työssä esimerkkinä. Suomen ja Espanjan kiinteistönvälityksen eroja on tuotu esille lakien sekä tapojen vertailulla. Lisäksi on käytetty kvalitatiivista teemahaastattelua Suomessa toimivien kiinteistönvälittäjien mielipiteiden sekä kokemusten esille tuomiseksi.
Tulosten mukaan kiinteistönvälitysyritykset markkinoivat asuntoja edelleen sanomalehdissä, mutta ovat selkeästi vähentäneet mainontaa niissä. Yritykset panostavat koko ajan enemmän verkkopalveluihin, mutta käyttävät vielä perinteisiä markkinointikeinoja saavuttaakseen suuremman yleisön. Suomessa ei tällä hetkellä erityisesti panosteta ulkomaalaisiin kiinteistönostajiin, mutta verkkopohjainen kiinteistönvälitysyritys pystyisi kohdentamaan palvelunsa ulkomaalaisille.
Kokemuksien, lähdeaineiston sekä haastatteluiden perusteella Suomessa on tällä hetkellä mahdollista toimia täysin verkkopohjaisesti. Yrityksen kohderyhmän täytyy kuitenkin olla tarkkaan määritelty sillä useat kuluttajat luottavat vielä perinteisiin kanaviin.