DRAAMAMATKA YSTÄVYSTYMISEN TUKEMISEKSI : Monikulttuuristen lasten sosiaalisten suhteiden tukeminen päiväkodissa
Enckell, Marika; Parviainen, Pinja (2014)
Enckell, Marika
Parviainen, Pinja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403263556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403263556
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin Hämeen ammattikorkeakoulun ja Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijoiden yhteistyönä. Toiminta toteutettiin eteläsuomalaisessa päiväkodissa vuoden 2013 aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea monikulttuuristen lasten ystävystymistä draaman keinoin. Tavoitteena oli draamatoiminnan järjestämisen ohella havainnoida ystävystymisen tukemiseen soveltuvia draamamenetelmiä ja monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa ilmenneitä oleellisia teemoja. Toiminnan pohjalta koottiin draamamatkaopas, jossa käsitellään erilaisia arkielämään liittyviä aiheita ystävyyteen liittyen. Draamamatkaopasta voitaisiin tulevaisuudessa jatkaa erilaisten teemojen ympärillä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat olivat monikulttuurisuuskasvatus varhaiskasvatuksessa, sosiaalinen vuorovaikutus ja draama ystävystymisen tukemisessa. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin osallistuvalla lapsihavainnoinnilla, videoinnilla ja toimintahetkien aikana tapahtuneilla ryhmähaastatteluilla. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Ensimmäinen tutkimuskysymys etsi vastausta siihen, millaisia draaman keinoja voidaan käyttää monikulttuurisen ystävyyden tukemisessa. Tutkimuskysymykseen vastattiin teorialähtöisen tutkimuksen kautta, koska pyrkimyksenä oli kokeilla teorialähtöisesti valittujen draamamenetelmien toimivuutta käytännössä. Draaman avulla ystävystymisen tukemista käsiteltiin lapsilähtöisesti. Draama antoi lapsille tasavertaiset osallistumismahdollisuudet kielitaidosta huolimatta. Draama osoittautui ystävystymisen tukemiseen soveltuvaksi sen yhdessä toimimista korostavan luonteensa takia.
Toinen tutkimuskysymys tarkasteli sitä, millaiset tekijät nousevat keskeisimmiksi monikulttuuristen lasten ystävystymisen tukemisessa järjestämässämme toiminnassa. Tutkimuskysymykseen kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti havaintojen ja ryhmähaastattelujen pohjalta. Aineiston kautta muodostimme teemat, joista ilmenivät monikulttuurisen ystävyyden oleellisimmat tekijät. Oleellisimpina seikkoina havainnoista nousivat ryhmän jäsenenä oleminen, kommunikaatio sekä tunteet.
Toiminnallisen opinnäytetyön tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat olivat monikulttuurisuuskasvatus varhaiskasvatuksessa, sosiaalinen vuorovaikutus ja draama ystävystymisen tukemisessa. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin osallistuvalla lapsihavainnoinnilla, videoinnilla ja toimintahetkien aikana tapahtuneilla ryhmähaastatteluilla. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Ensimmäinen tutkimuskysymys etsi vastausta siihen, millaisia draaman keinoja voidaan käyttää monikulttuurisen ystävyyden tukemisessa. Tutkimuskysymykseen vastattiin teorialähtöisen tutkimuksen kautta, koska pyrkimyksenä oli kokeilla teorialähtöisesti valittujen draamamenetelmien toimivuutta käytännössä. Draaman avulla ystävystymisen tukemista käsiteltiin lapsilähtöisesti. Draama antoi lapsille tasavertaiset osallistumismahdollisuudet kielitaidosta huolimatta. Draama osoittautui ystävystymisen tukemiseen soveltuvaksi sen yhdessä toimimista korostavan luonteensa takia.
Toinen tutkimuskysymys tarkasteli sitä, millaiset tekijät nousevat keskeisimmiksi monikulttuuristen lasten ystävystymisen tukemisessa järjestämässämme toiminnassa. Tutkimuskysymykseen kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti havaintojen ja ryhmähaastattelujen pohjalta. Aineiston kautta muodostimme teemat, joista ilmenivät monikulttuurisen ystävyyden oleellisimmat tekijät. Oleellisimpina seikkoina havainnoista nousivat ryhmän jäsenenä oleminen, kommunikaatio sekä tunteet.