Malleja lähiruokatuotteiden saamiseksi matkailuyrittäjien käyttöön
Niemi, Hannukka (2013)
Niemi, Hannukka
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403263536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403263536
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sai alkunsa HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulussa toteutetun RUOKA&MATKAILU –hankkeen kautta. Hankkeen parissa haastateltujen 14 matkailuyrittäjän viesti oli, että lähiruoan hankkiminen koetaan hankalaksi. Kuitenkin matkailuyritysten asiakkaiden tiedetään haluavan ja arvostavan paikallista ruokaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää alustava malli, jonka avulla matkailuyrittäjät voisivat hankkia logistisesti järkevästi lähiruokaa yritykseensä.
Opinnäytetyö on produktityyppinen. Tietoperustan rakentaminen aloitettiin joulukuussa 2012. Tukkuliikkeiden edustajien haastattelut suoritettiin huhtikuussa 2013.
Tietoperustassa käsitellään lähiruokaa Suomessa ja erilaisia lähiruokatoimintamalleja ulkomailla. Tärkeä asia lähiruoasta puhuttaessa on aina logistiikka. Tietoperustassa esitellään elintarvikkeiden perinteinen toimitusketju ja lyhyempi lähiruoan toimitusketju. Lisäksi kerrotaan elintarvikkeiden tukkutoiminnasta. Tietoperustassa käsitellään myös maaseutumatkailua.
Tietoperustan ja tukkutoimijoiden haastatteluiden avulla rakennettiin mallit siitä, mi-ten maaseutumatkailuyritys voi tällä hetkellä hankkia lähiruokaa. Seuraavaksi ryhdyttiin pohtimaan, mikä voisi olla tulevaisuuden malli lähiruoan hankkimiseksi matkailuyritykseen. Lopputuloksena syntyi alustava tulevaisuuden malli siitä, miten lähiruoan varastoinnin ja logistiikan voisi järjestää. Tulevaisuuden mallissa lähiruokatukku noutaa tuotteet tuottajilta. Poikkeuksellista on se, että tukku voi noutaa tuotteita samalla, kun se toimittaa tuotteita asiakkailleen. Parhaimmassa tapauksessa tuot-teita ei varastoida ollenkaan tukun toimesta. Etuja asiakkaalle ovat vähentyneet paperityöt, vähemmän aikaa vievä tilaaminen ja yksi lasku. Lähiruokatukku voi toimia myös kuluttajamarkkinoilla. Koko maakunnan ylpeydenaiheena toimiva lähiruokatukku työllistää paikallisia ja jättää rahat oman alueen käyttöön.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää alustava malli, jonka avulla matkailuyrittäjät voisivat hankkia logistisesti järkevästi lähiruokaa yritykseensä.
Opinnäytetyö on produktityyppinen. Tietoperustan rakentaminen aloitettiin joulukuussa 2012. Tukkuliikkeiden edustajien haastattelut suoritettiin huhtikuussa 2013.
Tietoperustassa käsitellään lähiruokaa Suomessa ja erilaisia lähiruokatoimintamalleja ulkomailla. Tärkeä asia lähiruoasta puhuttaessa on aina logistiikka. Tietoperustassa esitellään elintarvikkeiden perinteinen toimitusketju ja lyhyempi lähiruoan toimitusketju. Lisäksi kerrotaan elintarvikkeiden tukkutoiminnasta. Tietoperustassa käsitellään myös maaseutumatkailua.
Tietoperustan ja tukkutoimijoiden haastatteluiden avulla rakennettiin mallit siitä, mi-ten maaseutumatkailuyritys voi tällä hetkellä hankkia lähiruokaa. Seuraavaksi ryhdyttiin pohtimaan, mikä voisi olla tulevaisuuden malli lähiruoan hankkimiseksi matkailuyritykseen. Lopputuloksena syntyi alustava tulevaisuuden malli siitä, miten lähiruoan varastoinnin ja logistiikan voisi järjestää. Tulevaisuuden mallissa lähiruokatukku noutaa tuotteet tuottajilta. Poikkeuksellista on se, että tukku voi noutaa tuotteita samalla, kun se toimittaa tuotteita asiakkailleen. Parhaimmassa tapauksessa tuot-teita ei varastoida ollenkaan tukun toimesta. Etuja asiakkaalle ovat vähentyneet paperityöt, vähemmän aikaa vievä tilaaminen ja yksi lasku. Lähiruokatukku voi toimia myös kuluttajamarkkinoilla. Koko maakunnan ylpeydenaiheena toimiva lähiruokatukku työllistää paikallisia ja jättää rahat oman alueen käyttöön.