Markkinointitutkimus kiinteistönvälitystoimistolle : olemassa olevien markkinointikanavien toimivuuden selvittäminen
Honkavuori, Saina (2014)
Honkavuori, Saina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403253498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403253498
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu kiinteistönvälitystoimisto MH Helmi Oy LKV:n toimeksiannosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli markkinointitutkimuksen avulla selvittää, mitkä MH Helmi Oy LKV:llä jo käytössä olevista markkinointikanavista ja -keinoista toimivat parhaiten ja mitä voitaisiin tulevaisuudessa tehdä paremmin. Parhaiten toimivia markkinointikanavia ja -keinoja lähdettiin selvittämään, koska toimeksiantaja MH Helmi Oy LKV halusi kuluttajien näkökulman markkinointia koskeviin ongelmiin. Nykypäivänä markkinointikanavat ja -keinot muuttuvat jatkuvasti, joten tutkimuksen avulla haluttiin saada kuluttajien tämän hetkinen mielipide siitä, mitä kanavaa käyttäen heidät tavoittaa parhaiten.
Markkinointitutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka on yleinen tapa kvantitatiivisessa tutkimusmenetelmässä. Kvantitatiivisen tutkimusta tekee myös tulosten analysointi numeraalisesti ja tilastollisesti. Tutkimuksessa toteutetun kyselyn avulla selvitettiin markkinointikanavien ja -keinojen toimivuutta tällä hetkellä ja sitä, millaisia markkinointitoimenpiteitä kuluttajat haluaisivat tulevaisuudessa. Kysely tehtiin MH Helmi Oy LKV:n nykyisille ja entisille asiakkaille sekä kuluttajille, joita on kontaktoitu toimeksiantajan toimesta.
Tutkimuksesta saatiin paljon hyvää aineistoa tulevaisuuden markkinointitoimenpiteitä ajatellen. Tutkimuksen tulosten perusteella MH Helmi Oy LKV:n tällä hetkellä käyttämät markkinointikanavat ja -keinot toimivat hyvin, mutta parannettavaakin on. Tulosten mukaan sanomalehdet ovat paras markkinointikanava kiinteistönvälitystoimistolle, mutta myös yrityksen kotisivuja ja Facebook-sivuja pidettiin tärkeinä kanavina.
Tuloksista voidaan päätellä, että tällä hetkellä käytössä olevia markkinointikanavia ja -keinoja tulisi vahvistaa ja muun muassa sanomalehtimainontaa olisi hyvä lisätä sekä yrityksen kotisivuja tulisi päivittää säännöllisesti. Myös Facebook-sivut tulisi pitää jatkuvasti ajan tasalla.
Markkinointitutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka on yleinen tapa kvantitatiivisessa tutkimusmenetelmässä. Kvantitatiivisen tutkimusta tekee myös tulosten analysointi numeraalisesti ja tilastollisesti. Tutkimuksessa toteutetun kyselyn avulla selvitettiin markkinointikanavien ja -keinojen toimivuutta tällä hetkellä ja sitä, millaisia markkinointitoimenpiteitä kuluttajat haluaisivat tulevaisuudessa. Kysely tehtiin MH Helmi Oy LKV:n nykyisille ja entisille asiakkaille sekä kuluttajille, joita on kontaktoitu toimeksiantajan toimesta.
Tutkimuksesta saatiin paljon hyvää aineistoa tulevaisuuden markkinointitoimenpiteitä ajatellen. Tutkimuksen tulosten perusteella MH Helmi Oy LKV:n tällä hetkellä käyttämät markkinointikanavat ja -keinot toimivat hyvin, mutta parannettavaakin on. Tulosten mukaan sanomalehdet ovat paras markkinointikanava kiinteistönvälitystoimistolle, mutta myös yrityksen kotisivuja ja Facebook-sivuja pidettiin tärkeinä kanavina.
Tuloksista voidaan päätellä, että tällä hetkellä käytössä olevia markkinointikanavia ja -keinoja tulisi vahvistaa ja muun muassa sanomalehtimainontaa olisi hyvä lisätä sekä yrityksen kotisivuja tulisi päivittää säännöllisesti. Myös Facebook-sivut tulisi pitää jatkuvasti ajan tasalla.