Aistihuone soveltavan liikunnan apuvälineenä
Tuomala, Essi (2014)
Tuomala, Essi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403223406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403223406
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vertailla erilaisia aistihuoneita ja kartoittaa ohjaajien näkemyksiä aistihuoneen erilaisista käyttömahdollisuuksista. Tarkoituksena oli löytää sovelluksia, jotka toimisivat liikunnanohjaajien koulutuksen pohjana. Työssä esitellään rentoutumiseen tarkoitettuja huonemalleja sekä toiminnallista huonemallia. Näissä kaikissa aistihuoneissa voidaan stimuloida eri aisteja, mutta toiminnallisessa huoneessa voidaan myös harjoitella motorisia taitoja.
Työssä vertailtiin kolmea eri aistihuonetta ja niiden toimintamahdollisuuksia henkilöille, joilla on vammoja tai rajoitteita. Tässä työssä on esitelty kaksi erilaista rentoutumishuonetta, jotka olivat tarkoitettu aikuisille sekä yksi aktiivinen huone, joka oli tarkoitettu lapsille. Ohjaajat, jotka toimivat erilaisten aistihuoneiden parissa kertoivat haastatteluissa aistihuoneen käytön vaikutuksista ja toimintaperiaatteista. Huoneisiin tutustumisen ja ohjaajien haastattelujen pohjalta huoneita voitiin vertailla keskenään.
Opinnäytetyössä on esitelty aistihuoneen monipuolisuutta ja sen käyttömahdollisuuksia liikunnanohjaajan näkökulmasta. Aistihuoneen ei ole tarkoitus syrjäyttää muita kuntoutusmenetelmiä, vaan se voisi olla osana henkilön kokonaiskuntoutusta. Huoneen avulla voidaan kehittää motorisia taitoja tai vähentää aistikokemuksiin liittyviä ongelmia. Henkilöille, jotka ovat syvästi kehitysvammaisia, ohjaajan tekemät aistiharjoitteet auttavat hahmottamaan omaa kehoa. Motoristen harjoitteiden harjoittelu voi vaikuttaa positiivisesti lapsen kokonaiskehitykseen. Huoneen on tarkoitus vähentää ylimääräisiä aistiärsykkeitä ja saada asiakkaat keskittymään haluttuihin tehtäviin.
Liikunnanohjaajille huone mahdollistaa uuden ja virikkeellisen ohjausympäristön, jossa on mahdollisuus harjoittaa asiakkaiden motorisia taitoja, kehittää sosiaalisia taitoja ja parantaa aistitoimintoja. Huoneen yhdistäminen liikuntaopiston yhteyteen mahdollistaisi erilaisten tutkimuksien tekemisen ja samalla tukea tarvitsevien asiakkaiden ohjauksen tai kuntoutuksen.
Työssä vertailtiin kolmea eri aistihuonetta ja niiden toimintamahdollisuuksia henkilöille, joilla on vammoja tai rajoitteita. Tässä työssä on esitelty kaksi erilaista rentoutumishuonetta, jotka olivat tarkoitettu aikuisille sekä yksi aktiivinen huone, joka oli tarkoitettu lapsille. Ohjaajat, jotka toimivat erilaisten aistihuoneiden parissa kertoivat haastatteluissa aistihuoneen käytön vaikutuksista ja toimintaperiaatteista. Huoneisiin tutustumisen ja ohjaajien haastattelujen pohjalta huoneita voitiin vertailla keskenään.
Opinnäytetyössä on esitelty aistihuoneen monipuolisuutta ja sen käyttömahdollisuuksia liikunnanohjaajan näkökulmasta. Aistihuoneen ei ole tarkoitus syrjäyttää muita kuntoutusmenetelmiä, vaan se voisi olla osana henkilön kokonaiskuntoutusta. Huoneen avulla voidaan kehittää motorisia taitoja tai vähentää aistikokemuksiin liittyviä ongelmia. Henkilöille, jotka ovat syvästi kehitysvammaisia, ohjaajan tekemät aistiharjoitteet auttavat hahmottamaan omaa kehoa. Motoristen harjoitteiden harjoittelu voi vaikuttaa positiivisesti lapsen kokonaiskehitykseen. Huoneen on tarkoitus vähentää ylimääräisiä aistiärsykkeitä ja saada asiakkaat keskittymään haluttuihin tehtäviin.
Liikunnanohjaajille huone mahdollistaa uuden ja virikkeellisen ohjausympäristön, jossa on mahdollisuus harjoittaa asiakkaiden motorisia taitoja, kehittää sosiaalisia taitoja ja parantaa aistitoimintoja. Huoneen yhdistäminen liikuntaopiston yhteyteen mahdollistaisi erilaisten tutkimuksien tekemisen ja samalla tukea tarvitsevien asiakkaiden ohjauksen tai kuntoutuksen.