Pre Helsingin vuoden 2013 hankkeiden onnistuminen
Nieminen, Milja (2014)
Nieminen, Milja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403213401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403213401
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Pre Helsinki -organisaatio onnistui vuoden 2013 hankkeissaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimiva Pre Helsinki on muotia tukeva suomalainen organisaatio. Pre Helsingin päähankkeet vuonna 2013 olivat Pre Helsinki -tapahtuma Helsingissä sekä valikoitujen suomalaisten high end -muotimerkkien vienti New Yorkin ja Pariisin muotiviikoille. Hankkeet oli suunniteltu tukemaan Pre Helsingin päätavoitteita: suomalaisen muodin vientiä ulkomaille, muotialan arvostuksen lisäämistä, rahoituksen saannin helpottamista ja muotialan yritysten verkostoitumisen helpottamista.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä haastattelemalla hankkeisiin osallistuneiden viiden muotimerkin edustajia puhelimitse. Haastattelujen teemoina toimivat Pre Helsingin päähankkeet, eli Pre Helsinki -tapahtuma, New York ja Pariisi. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä valittiin, sillä aiheesta haluttiin syvällistä tietoa ja haastateltaville haluttiin antaa mahdollisimman paljon vapautta hankkeiden onnistumisesta kertomiseen. Hankkeiden onnistumista arvioitiin peilaamalla kerättyä aineistoa Pre Helsingin ja hankkeisiin osallistuneiden päätavoitteisiin.
Kaikista hankkeista löydettiin sekä onnistumisia että epäonnistumisia. Parhaiten onnistuneissa hankkeissa haastateltaville aiheutui konkreettisia hyötyjä, kuten medianäkyvyyttä ja uusia kontakteja. Mallistojen myynti ja uudet tilaukset jäivät kaikissa hankkeissa vähäisiksi. Parhaiten onnistuneeksi koettiin Pre Helsinki -tapahtuma, kun taas New Yorkin hankkeesta löytyi eniten parannettavaa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Pre Helsingin tulevien hankkeiden suunnittelussa. Tutkimuksella tuotettiin ajankohtaista tietoa suomalaisen, valikoitujen muotialan high end -yritysten toiveista tulevien hankkeiden suhteen. Opinnäytetyön sisältämää tietoa voidaan käyttää hyödyksi myös muussa muotialan kehittämistoiminnassa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä haastattelemalla hankkeisiin osallistuneiden viiden muotimerkin edustajia puhelimitse. Haastattelujen teemoina toimivat Pre Helsingin päähankkeet, eli Pre Helsinki -tapahtuma, New York ja Pariisi. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä valittiin, sillä aiheesta haluttiin syvällistä tietoa ja haastateltaville haluttiin antaa mahdollisimman paljon vapautta hankkeiden onnistumisesta kertomiseen. Hankkeiden onnistumista arvioitiin peilaamalla kerättyä aineistoa Pre Helsingin ja hankkeisiin osallistuneiden päätavoitteisiin.
Kaikista hankkeista löydettiin sekä onnistumisia että epäonnistumisia. Parhaiten onnistuneissa hankkeissa haastateltaville aiheutui konkreettisia hyötyjä, kuten medianäkyvyyttä ja uusia kontakteja. Mallistojen myynti ja uudet tilaukset jäivät kaikissa hankkeissa vähäisiksi. Parhaiten onnistuneeksi koettiin Pre Helsinki -tapahtuma, kun taas New Yorkin hankkeesta löytyi eniten parannettavaa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Pre Helsingin tulevien hankkeiden suunnittelussa. Tutkimuksella tuotettiin ajankohtaista tietoa suomalaisen, valikoitujen muotialan high end -yritysten toiveista tulevien hankkeiden suhteen. Opinnäytetyön sisältämää tietoa voidaan käyttää hyödyksi myös muussa muotialan kehittämistoiminnassa.