Mobile application as a potential key customer base
Laitinen, Laura (2014)
Laitinen, Laura
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403213374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403213374
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee mobiiliapplikaatioita kanta-asiakasjärjestelmä, joka on tehty suomalaiselle urheiluliike Top-Sport Oy:lle. Työssä on selvitetty mobiilisovelluksien käyttömahdollisuuksia kanta-asiakasjärjestelmänä. Älypuhelinten käyttö kasvaa ja yritykset hyödyntävät lisääntyvästi sosiaalistamediaa ja mobiilisovelluksia. Toimeksiantajalla ei ole ennestään olemassa olevaa asiakasrekisteriä. Tutkimus ei käsittele sovelluksen teknistä toteutusta.
Tutkimus osoittaa minkälainen mobiilisovellus kanta-asiakasjärjestelmän ylläpidossa on toimiva ratkaisu. Asiakkaan kiinnostus ja tarpeet on huomioitu asiakastyytyväisyyskyselyssä. Myös jo olemassa olevia mobiiliapplikaatioita, kanta-asiakasapplikaatioita ja niiden ominaisuuksia on tutkimuksessa benchmarkattu. Tutkimus selvittää tämän hetkistä tilannetta ja tulevia trendejä.
Tutkimuksen tietoperustan muodostavat ajankohtaiset uutiset mobiilisovelluksista, mobiilimarkkinoiden kasvusta ja näihin liittyvistä teorioista. Tutkimusmenetelmänä on kvantitatiivinen tutkimus eli määrällinen tutkimus. Kvantitatiivista tutkimusmenetelmää on hyödynnetty asiakastyytyväisyyskyselyssä. Asiakaskysely jaettiin Oulun ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikössä intranetin kautta 11.12.–17.2.2013. Kyselyyn vastanneiden lukumäärä oli 238.
Asiakaskysely osoittavaa kiinnostuksen mobiilisovellukseen, mikäli sovellus on helposti ladattavissa, sen sisältö on mielenkiintoinen ja sen voi muokata henkilökohtaiseksi. Tutkimus selvensi mobiilisovelluksen uusia sisällöllisiä käyttömahdollisuuksia. Tutkimus osoittaa jatkotutkimuksen tarpeellisuuden. Laajemmat haastattelut, tekninen tuotekehittely ja asiakastyytyväisyyden seuranta tuotteen valmistuttua olisivat hyödyllisiä.
Tutkimus osoittaa minkälainen mobiilisovellus kanta-asiakasjärjestelmän ylläpidossa on toimiva ratkaisu. Asiakkaan kiinnostus ja tarpeet on huomioitu asiakastyytyväisyyskyselyssä. Myös jo olemassa olevia mobiiliapplikaatioita, kanta-asiakasapplikaatioita ja niiden ominaisuuksia on tutkimuksessa benchmarkattu. Tutkimus selvittää tämän hetkistä tilannetta ja tulevia trendejä.
Tutkimuksen tietoperustan muodostavat ajankohtaiset uutiset mobiilisovelluksista, mobiilimarkkinoiden kasvusta ja näihin liittyvistä teorioista. Tutkimusmenetelmänä on kvantitatiivinen tutkimus eli määrällinen tutkimus. Kvantitatiivista tutkimusmenetelmää on hyödynnetty asiakastyytyväisyyskyselyssä. Asiakaskysely jaettiin Oulun ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikössä intranetin kautta 11.12.–17.2.2013. Kyselyyn vastanneiden lukumäärä oli 238.
Asiakaskysely osoittavaa kiinnostuksen mobiilisovellukseen, mikäli sovellus on helposti ladattavissa, sen sisältö on mielenkiintoinen ja sen voi muokata henkilökohtaiseksi. Tutkimus selvensi mobiilisovelluksen uusia sisällöllisiä käyttömahdollisuuksia. Tutkimus osoittaa jatkotutkimuksen tarpeellisuuden. Laajemmat haastattelut, tekninen tuotekehittely ja asiakastyytyväisyyden seuranta tuotteen valmistuttua olisivat hyödyllisiä.