Suppilo-tilausjärjestelmän soveltuvuus HoReCa-markkinoille ostajan näkökulmasta
Lehtonen-Reitti, Jari (2014)
Lehtonen-Reitti, Jari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403203359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403203359
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Suppilog Oy:n kehittämän pilvipalveluna toimivan Suppilo-kaupankäyntijärjestelmän soveltuvuutta HoReCa-markkinoille ostajan näkökulmasta. Tavoitteena oli antaa tietoa järjestelmän soveltuvuudesta ja esittää kehitysehdotuksia tulevaisuuden laajentamisen kannalta
Suppilog Oy:n kehityksen taustalla on ollut maahantuojien, markkinoijien ja valmistajien asemien vahvistaminen toimitusketjussa. Suppilon toimintamalli yksinkertaisuudessaan on olla yksi markkinapaikka joka sisältää useita eri yrityksiä. Ostajalla on mahdollisuus ostaa kootusti yhden ohjelman kautta usealta eri tavarantoimittajalta, laajentaa tuotevalikoimiaan helposti ja hyödyntää tarjouksia tehokkaasti. Järjestelmän päätoiminta-alueena on ollut apteekkiala ja nyt laajenemista tapahtuu HoReCa-markkinoille alkoholikanavaan.
Opinnäytetyö koostui kahdesta eri osasta. Teoriaosassa käsiteltiin b-2-b- ja sähköistä kaupan-käyntiä yleisellä tasolla, mikä syventyi b-to-b ostotoimintaan, yritysten ostoprosessiin ja ostajien rooleihin. Lisäksi perehdyttiin alkoholikanavaan liittyviin säädöksiin ja vaatimuksiin. Tietoperustassa määriteltiin myös työhön liittyviä käyttäjälähtöisyyden osa-alueita.
Toisessa osassa Suppilon kehittäminen HoReCa-markkinoille toteutettiin työn toiminnallinen osuus. Siinä empiirinen aineisto kerättiin etnografisia tutkimusmenetelmiä hyväksi käyttäen. Järjestelmän toimintoihin tutustuttiin koeasiakkuutta havainnoimalla. Seuraavana suoritettiin teemahaastattelu, jolloin saatiin tietoa kokeneelta järjestelmän apteekkikanavan käyttäjältä. Järjestelmän toimivuutta testattiin paperiprototyypeillä think aloud-menetelmän avulla, joka toteutettiin viidellä testaajalla.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin Suppilon soveltuvan sellaisenaan HoReCa-markkinoille ja lisäksi käyttäjälähtöisen tutkimisen tuotoksena saatiin kehittämisideoita, joiden avulla järjestelmän käytettävyyttä voitaisiin parantaa entisestään ja käyttäjän saama kokemus olisi parempi. Järjestelmän vaikutus yrityksen ostotoimintoihin mahdollistaa tuotteiden kilpailutuksen, tarjouksien ja kampanjoiden tehokkaan hyödyntämisen sekä ostajan roolista riippumattoman käytön eli käyttäjänä voi toimia kuka tahansa henkilökunnasta, jolla on mahdollisuus tehdä tilaus.
Suppilog Oy:n kehityksen taustalla on ollut maahantuojien, markkinoijien ja valmistajien asemien vahvistaminen toimitusketjussa. Suppilon toimintamalli yksinkertaisuudessaan on olla yksi markkinapaikka joka sisältää useita eri yrityksiä. Ostajalla on mahdollisuus ostaa kootusti yhden ohjelman kautta usealta eri tavarantoimittajalta, laajentaa tuotevalikoimiaan helposti ja hyödyntää tarjouksia tehokkaasti. Järjestelmän päätoiminta-alueena on ollut apteekkiala ja nyt laajenemista tapahtuu HoReCa-markkinoille alkoholikanavaan.
Opinnäytetyö koostui kahdesta eri osasta. Teoriaosassa käsiteltiin b-2-b- ja sähköistä kaupan-käyntiä yleisellä tasolla, mikä syventyi b-to-b ostotoimintaan, yritysten ostoprosessiin ja ostajien rooleihin. Lisäksi perehdyttiin alkoholikanavaan liittyviin säädöksiin ja vaatimuksiin. Tietoperustassa määriteltiin myös työhön liittyviä käyttäjälähtöisyyden osa-alueita.
Toisessa osassa Suppilon kehittäminen HoReCa-markkinoille toteutettiin työn toiminnallinen osuus. Siinä empiirinen aineisto kerättiin etnografisia tutkimusmenetelmiä hyväksi käyttäen. Järjestelmän toimintoihin tutustuttiin koeasiakkuutta havainnoimalla. Seuraavana suoritettiin teemahaastattelu, jolloin saatiin tietoa kokeneelta järjestelmän apteekkikanavan käyttäjältä. Järjestelmän toimivuutta testattiin paperiprototyypeillä think aloud-menetelmän avulla, joka toteutettiin viidellä testaajalla.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin Suppilon soveltuvan sellaisenaan HoReCa-markkinoille ja lisäksi käyttäjälähtöisen tutkimisen tuotoksena saatiin kehittämisideoita, joiden avulla järjestelmän käytettävyyttä voitaisiin parantaa entisestään ja käyttäjän saama kokemus olisi parempi. Järjestelmän vaikutus yrityksen ostotoimintoihin mahdollistaa tuotteiden kilpailutuksen, tarjouksien ja kampanjoiden tehokkaan hyödyntämisen sekä ostajan roolista riippumattoman käytön eli käyttäjänä voi toimia kuka tahansa henkilökunnasta, jolla on mahdollisuus tehdä tilaus.