Tuetun leikin päivä on perjantai
Repo, Pirjo (2013)
Repo, Pirjo
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403193297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403193297
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on prosessikuvaus siitä, miten leikin havainnointia ja tukemista kehitettiin päiväkodin arjessa. Tarve havainnoida ja tukea lasten leikkiä moniammatillisesti perustuu toimeksiantaneen kunnan varhaiskasvatussuunnitelmaan, jossa leikki kuvataan varhaiskasvatuk-sen keskeisimmäksi toimintamuodoksi. Lasten toimintaterapiassa leikki nähdään lapsen tärkeimpänä toimintamuotona. Viitekehykseksi valittiin australialaisen, toimintaterapian tohtorin Karen Stagnittin kehittämä Learn to play -menetelmä, joka soveltuu toimintaterapeuttien, puhe-terapeuttien, varhaiserityiskasvattajien sekä varhaiskasvattajien käyttöön.
Opinnäytetyön tavoitteena oli herättää varhaiskasvattajien kiinnostusta Learn to Play
-menetelmää kohtaan ja osallistaa heitä leikin monipuoliseen havainnointiin ja tukemiseen me-netelmän avulla. Leikin havainnoimisen myötä varhaiskasvattajat voivat tukea lapsen leikkitaito-jen kehittymistä yksilöllisemmin juuri niillä osa-alueilla, joissa tuen tarvetta leikissä havaitaan. Teoreettinen viitekehys avaa Learn to play -menetelmän sisältöä, leikkiä, leikin kehittymistä, kuvitteellisesta leikkiä ja leikin tukemista.
Raportti kuvaa sitä, miten havainnoiden, reflektoiden sekä uutta menetelmää kokeillen ja soveltaen kehitettiin yhteistyössä varhaiskasvattajien kanssa Tuetun leikin päivän leikkilaatikoineen. Kehittämistyön toinen vaihe tulee olemaan sosionomiopiskelijan opinnäytetyö menetelmän käytännön kokemuksista ja soveltuvuudesta päiväkodin käyttöön.
Opinnäytetyön tavoitteena oli herättää varhaiskasvattajien kiinnostusta Learn to Play
-menetelmää kohtaan ja osallistaa heitä leikin monipuoliseen havainnointiin ja tukemiseen me-netelmän avulla. Leikin havainnoimisen myötä varhaiskasvattajat voivat tukea lapsen leikkitaito-jen kehittymistä yksilöllisemmin juuri niillä osa-alueilla, joissa tuen tarvetta leikissä havaitaan. Teoreettinen viitekehys avaa Learn to play -menetelmän sisältöä, leikkiä, leikin kehittymistä, kuvitteellisesta leikkiä ja leikin tukemista.
Raportti kuvaa sitä, miten havainnoiden, reflektoiden sekä uutta menetelmää kokeillen ja soveltaen kehitettiin yhteistyössä varhaiskasvattajien kanssa Tuetun leikin päivän leikkilaatikoineen. Kehittämistyön toinen vaihe tulee olemaan sosionomiopiskelijan opinnäytetyö menetelmän käytännön kokemuksista ja soveltuvuudesta päiväkodin käyttöön.