Utveckling av verktyg som stöd för försäljning av bröllopsfest på Hotell Onni
Uddström, Lillemor; Forsblom, Carolina (2014)
Uddström, Lillemor
Forsblom, Carolina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173246
Tiivistelmä
Uppdragsgivaren för detta lärdomsprov var Hotell Onni. Hotell Onni är ett boutique hotell beläget vid kyrkotorget i Borgås gamla stad. Tjänsterna som hotellet har att erbjuda för sina
kunder är övernattning, middag, konferenser, bröllop och andra fester. Eftersom Hotell Onni vill satsa på bröllop och göra det till en större del av deras affärsverksamhet, ville de utveckla två olika verktyg som stöd för deras bröllopskoncept.
Det första syftet med lärdomsprovet var att utveckla ett verktyg dvs. en prislista för Hotell Onni som stöd för försäljning av bröllop i deras festsal. Det andra syftet med lärdomsprovet var att hjälpa Hotell Onni att marknadsföra sin bröllopsprodukt på bröllopsmässan i Helsingin Wanha Satama som anordnades den 11–12.1.2014.
Målet med prislistan var att utveckla den dåvarande prislistan, vilket innebar en kostnadsberäkning över hur alla kostnader för diverse tjänster och produkter fördelade sig i ett s.k. ”bröllopspaket.” Målet med mässan var att bygga upp en monter som på ett visuellt och professionellt sätt gav den rätta bilden av hotellet, till de potentiella kunderna.
Teorin i lärdomsprovet baserar sig till störstadel av facklitteratur om mässor och kostnadsberäkning, som stöd för utvecklingen av prislistan och deltagandet i bröllopsmässan.
Resultatet med lärdomsprovet är prislistan som innehåller kostnadsberäkning av de olika centrala delarna av en bröllopsfest. Dessa centrala delar är: festsal, personal, meny, dryck, servis, textil och dekoration. Enligt skribenterna och uppdragsgivaren blev prislistan lyckad och
kommer att användas i framtiden hos företaget.
Deltagandet i bröllopsmässan resulterade i att man kom i kontakt med de potentiella kunderna och man besvarade frågor som ställdes av besökarna. Man fick positiv respons och kunde vara stolt och nöjd med genomförandet av mässan. I helhet gick processen vid lärdomsprovet enligt planerna utan större problem. Uppdragsgivaren var nöjd med uppdraget och dess resultat likaså skribenterna själva.
kunder är övernattning, middag, konferenser, bröllop och andra fester. Eftersom Hotell Onni vill satsa på bröllop och göra det till en större del av deras affärsverksamhet, ville de utveckla två olika verktyg som stöd för deras bröllopskoncept.
Det första syftet med lärdomsprovet var att utveckla ett verktyg dvs. en prislista för Hotell Onni som stöd för försäljning av bröllop i deras festsal. Det andra syftet med lärdomsprovet var att hjälpa Hotell Onni att marknadsföra sin bröllopsprodukt på bröllopsmässan i Helsingin Wanha Satama som anordnades den 11–12.1.2014.
Målet med prislistan var att utveckla den dåvarande prislistan, vilket innebar en kostnadsberäkning över hur alla kostnader för diverse tjänster och produkter fördelade sig i ett s.k. ”bröllopspaket.” Målet med mässan var att bygga upp en monter som på ett visuellt och professionellt sätt gav den rätta bilden av hotellet, till de potentiella kunderna.
Teorin i lärdomsprovet baserar sig till störstadel av facklitteratur om mässor och kostnadsberäkning, som stöd för utvecklingen av prislistan och deltagandet i bröllopsmässan.
Resultatet med lärdomsprovet är prislistan som innehåller kostnadsberäkning av de olika centrala delarna av en bröllopsfest. Dessa centrala delar är: festsal, personal, meny, dryck, servis, textil och dekoration. Enligt skribenterna och uppdragsgivaren blev prislistan lyckad och
kommer att användas i framtiden hos företaget.
Deltagandet i bröllopsmässan resulterade i att man kom i kontakt med de potentiella kunderna och man besvarade frågor som ställdes av besökarna. Man fick positiv respons och kunde vara stolt och nöjd med genomförandet av mässan. I helhet gick processen vid lärdomsprovet enligt planerna utan större problem. Uppdragsgivaren var nöjd med uppdraget och dess resultat likaså skribenterna själva.