Tapahtuman markkinointiviestintäsuunnitelma Masters of Aalto -lopputyönäyttelylle 2014
Tiits, Heidy (2014)
Tiits, Heidy
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173242
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on muotoilla Aalto-yliopiston Masters of Aalto -lopputyönäyttelylle 2014 yliopiston tuoretta konseptia vastaava markkinointiviestintäsuunnitelma. Uudistetulla markkinointiviestintäsuunnitelmalla pyritään kiinnittämään tapahtuma osaksi Aalto-yliopiston monialaista imagoa sekä kasvattamaan koko yliopiston hyötyä kyseisestä tapahtumasta. Suunnitelmassa on keskitytty hyödyntämään Aalto-yliopiston brändille sopivia innovatiivisia markkinointiviestinnän keinoja ja kanavia, kuten sissimarkkinoinnin toimintatapoja ja sosiaalista mediaa.
Vuosittain järjestettävä Masters of Aalto -lopputyönäyttely on Aalto-yliopiston suurin yksittäinen kampanja tapahtumamarkkinoinnin näkökulmasta. Tapahtuma esittelee Aalto-yliopistosta valmistuneiden maisterien lopputöitä kaupan, taiteen ja tekniikan aloilta. Tapahtuma toimii linkkinä vastavalmistuneiden opiskelijoiden, työelämän toimijoiden ja potentiaalisten opiskelijoiden välillä. Sen tarkoitus on lisätä Aalto-yliopiston yleistä tunnettuutta ja vahvistaa sen brändiä, ja tapahtuma toimiikin Aalto-yliopiston näyteikkunana sen lukuisille sidosryhmille.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisen opinnäytetyön muodossa, ja työ rakentuukin taustoittavasta raportista sekä produktista eli markkinointiviestintäsuunnitelmasta. Opinnäytetyön raportin aineisto on koottu yhdistelemällä erilaisten tutkimusmenetelmien keinoja. Raportin teoriapohjana on käytetty kirjallisuuslähteitä, aikakausilehtiartikkeleita ja tilastotietoja. Lisäksi, opinnäytetyön kirjoittaja suoritti lyhyen harjoittelujakson vuoden 2013 Masters of Aalto -lopputyönäyttelyn tuottajaharjoittelijana, mikä on vaikuttanut markkinointiviestinnän keinojen ja kanavien valintoihin. Opinnäytetyön produkti on sijoitettu raportin päätteeksi sen liitteisiin. Liitteistä löytyvät myös muut markkinointiviestinnän käytännön toteutuksen kannalta merkittävät dokumentit, kuten yksityiskohtainen toimenpidesuunnitelma ja budjetti.
Vuosittain järjestettävä Masters of Aalto -lopputyönäyttely on Aalto-yliopiston suurin yksittäinen kampanja tapahtumamarkkinoinnin näkökulmasta. Tapahtuma esittelee Aalto-yliopistosta valmistuneiden maisterien lopputöitä kaupan, taiteen ja tekniikan aloilta. Tapahtuma toimii linkkinä vastavalmistuneiden opiskelijoiden, työelämän toimijoiden ja potentiaalisten opiskelijoiden välillä. Sen tarkoitus on lisätä Aalto-yliopiston yleistä tunnettuutta ja vahvistaa sen brändiä, ja tapahtuma toimiikin Aalto-yliopiston näyteikkunana sen lukuisille sidosryhmille.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisen opinnäytetyön muodossa, ja työ rakentuukin taustoittavasta raportista sekä produktista eli markkinointiviestintäsuunnitelmasta. Opinnäytetyön raportin aineisto on koottu yhdistelemällä erilaisten tutkimusmenetelmien keinoja. Raportin teoriapohjana on käytetty kirjallisuuslähteitä, aikakausilehtiartikkeleita ja tilastotietoja. Lisäksi, opinnäytetyön kirjoittaja suoritti lyhyen harjoittelujakson vuoden 2013 Masters of Aalto -lopputyönäyttelyn tuottajaharjoittelijana, mikä on vaikuttanut markkinointiviestinnän keinojen ja kanavien valintoihin. Opinnäytetyön produkti on sijoitettu raportin päätteeksi sen liitteisiin. Liitteistä löytyvät myös muut markkinointiviestinnän käytännön toteutuksen kannalta merkittävät dokumentit, kuten yksityiskohtainen toimenpidesuunnitelma ja budjetti.