MUOVIVARAAJIEN ENERGIATEHOKKUUDEN JA KÄYTETTÄVIEN LÄMMÖNSIIRRINKIERUKKAPAKETTIEN TUTKIMINEN
Ojala, Aapo (2014)
Ojala, Aapo
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173209
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin Riku’therm-tuoteperheen varaajien energiatehokkuutta ja käytettäviä kierukkapaketteja sekä suoritettiin lämpökuvaus lämpövuotojen löytämiseksi muovivaraajien rakenteista. Lisäksi tutkittiin käytettävien kierukkapakettien käyttövesikierukoiden laskennallisia lämmönsiirto-ominaisuuksia. Työn toimeksiantajana oli suomalainen Northern Nature Energy.
Energiatesteissä käytettiin pohjana SFS-EN 12977-3 -standardia, jossa on määritelty hybridivaraajien EU-standardien mukainen testaaminen. Energiatesteissä saavutettiin 300 litran varaajassa noin 90 %:n hyötysuhde. 800 litran varaajalle oli suunniteltu 2 kierukkapakettia. Ensimmäisen kierukkapaketin tulokset olivat hyötysuhteeltaan yli 90 %:n luokkaa. Kierukkapaketti 2:n tulokset olivat muutaman prosenttiyksikön verran ensimmäistä kierukkapakettia parempia.
Käyttövesikierukoille suoritettiin virtaus-painehäviökoe, jossa määritettiin kierukan k-arvo ja määritettiin virtaus-painehäviökuvaaja. 300 litran varaajan käyttövesikierukassa syntyi 0,3 litran sekuntivirtaamalla 49 kPa:n painehäviö. 800 litran varaajan kierukkapaketti 1:lle syntyi vastaavalla virtaamalla 100 kPa:n painehäviö. Kierukkapaketti 2:n painehäviö oli 0,3 litran sekuntivirtaamalla 37 kPa.
Lämpökuvaus suoritettiin 300 litran varaajalle ja kontrollikuvina käytettiin kilpailevan yrityksen saneerausvaraajaa. Kuvissa etsittiin lämpöhäviöitä varaajan rakenteista ja rungosta. Rungosta ei lämpövuotoja löytynyt, mutta varaajan hatusta löytyi pieniä lämpövuotoja, joiden perusteella ehdotettiin eristeiden lisäämistä varaajan hattuosaan.
Lämmönsiirto-ominaisuudet laskettiin käyttövesikierukoille kahdella tavalla; teoreettisella laskennalla sekä mitatuilla lämmönsiirto-ominaisuuksilla. Teoreettiset laskennat olivat kaikkia mitattuja lämmönsiirto-ominaisuuksia suurempia, mikä oli odotettua. Lasketuissa arvoissa oli kuitenkin niin paljon eroa, ettei niitä suositeltu käytettäväksi. Tulokset olivat korkeintaan suuntaa antavia.
Energiatesteissä käytettiin pohjana SFS-EN 12977-3 -standardia, jossa on määritelty hybridivaraajien EU-standardien mukainen testaaminen. Energiatesteissä saavutettiin 300 litran varaajassa noin 90 %:n hyötysuhde. 800 litran varaajalle oli suunniteltu 2 kierukkapakettia. Ensimmäisen kierukkapaketin tulokset olivat hyötysuhteeltaan yli 90 %:n luokkaa. Kierukkapaketti 2:n tulokset olivat muutaman prosenttiyksikön verran ensimmäistä kierukkapakettia parempia.
Käyttövesikierukoille suoritettiin virtaus-painehäviökoe, jossa määritettiin kierukan k-arvo ja määritettiin virtaus-painehäviökuvaaja. 300 litran varaajan käyttövesikierukassa syntyi 0,3 litran sekuntivirtaamalla 49 kPa:n painehäviö. 800 litran varaajan kierukkapaketti 1:lle syntyi vastaavalla virtaamalla 100 kPa:n painehäviö. Kierukkapaketti 2:n painehäviö oli 0,3 litran sekuntivirtaamalla 37 kPa.
Lämpökuvaus suoritettiin 300 litran varaajalle ja kontrollikuvina käytettiin kilpailevan yrityksen saneerausvaraajaa. Kuvissa etsittiin lämpöhäviöitä varaajan rakenteista ja rungosta. Rungosta ei lämpövuotoja löytynyt, mutta varaajan hatusta löytyi pieniä lämpövuotoja, joiden perusteella ehdotettiin eristeiden lisäämistä varaajan hattuosaan.
Lämmönsiirto-ominaisuudet laskettiin käyttövesikierukoille kahdella tavalla; teoreettisella laskennalla sekä mitatuilla lämmönsiirto-ominaisuuksilla. Teoreettiset laskennat olivat kaikkia mitattuja lämmönsiirto-ominaisuuksia suurempia, mikä oli odotettua. Lasketuissa arvoissa oli kuitenkin niin paljon eroa, ettei niitä suositeltu käytettäväksi. Tulokset olivat korkeintaan suuntaa antavia.