Micro enterprise marketing : case marketing communications plan for Navicom Oy
Mäntynen, Janne (2014)
Mäntynen, Janne
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403153191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403153191
Tiivistelmä
Markkinointiviestinnän avulla yritykset erottelevat itsensä kilpailijoistaan. Tämä on erittäin tärkeää kaikille yrityksille, mutta erityisen tärkeää pienille yrityksille. Markkinat ovat täynnä kilpailijoita, joten usein pienyritykset kokevat haasteita yrityksen pyörittämisessä. Markkinointiviestinnän tehokas hyötykäyttö auttaa pienyrityksiä saavuttamaan kilpailuedun kilpailijoihinsa nähden. Mitkä ovat mikro- ja pienyrityksille tehokkaimmat ja hyödyllisimmät markkinointiviestintätyökalut? Suuriin yrityksiin verrattuna pienillä yrityksillä ei ole samanlaisia markkinointimahdollisuuksia rajatun markkinointibudjetin takia. Tämän takia pienet yritykset etsivät edullisia, dynaamisia sekä innovatiivisia keinoja markkinointia suunnitellessaan.
Tämä opinnäytetyö keskittyy mikro- ja pienyritysten markkinointiviestinnän kehittämiseen. Teoreettinen runko perustuu Kotlerin markkinointiviestinnän kehittämiseen kohdistettuun viitekehykseen. Tätä viitekehystä käyttämällä tämä opinnäytetyö pyrkii etsimään pienille yrityksille soveltuvia markkinointiviestintäkeinoja. Teoreettisen osan havaintoja tullaan käyttämään hyväksi kehitettäessä turkulaisen IT-alan yrityksen, Navicom Oy:n, markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Navicom Oy tarjoaa asiakkailleen tietojärjestelmäratkaisuja kuten ajoneuvoseurantaa sekä työajanseurantaa.
Markkinointiviestintätyökalujen analysoinnissa on pidetty mielessä Navicom Oy:n tarpeet ja toiveet ja keskitytty tarkastelemaan vain niitä markkinointiviestinnän keinoja jotka voitaisiin toteuttaa Navicomin markkinointiviestintää kehitettäessä, tästä syystä ei kaikkia mahdollisia markkinointiviestinnän mahdollisuuksia ole tässä opinnäytetyössä käsitelty. Viestintäkeinot joita tässä opinnäytetyössä tarkastellaan ovat edullisia, helposti toteutettavissa olevia sekä muokattavia. Näitä keinoja ovat mm. sähköpostimarkkinointi, hakukoneoptimointi sekä suhdemarkkinointi. Tämän opinnäytetyön ehdotuksia seuraamalla Navicom toteuttaa uudistetun markkinointiviestintäsuunnitelmansa kehittääkseen yrityksen viestintää.
Tämä opinnäytetyö keskittyy mikro- ja pienyritysten markkinointiviestinnän kehittämiseen. Teoreettinen runko perustuu Kotlerin markkinointiviestinnän kehittämiseen kohdistettuun viitekehykseen. Tätä viitekehystä käyttämällä tämä opinnäytetyö pyrkii etsimään pienille yrityksille soveltuvia markkinointiviestintäkeinoja. Teoreettisen osan havaintoja tullaan käyttämään hyväksi kehitettäessä turkulaisen IT-alan yrityksen, Navicom Oy:n, markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Navicom Oy tarjoaa asiakkailleen tietojärjestelmäratkaisuja kuten ajoneuvoseurantaa sekä työajanseurantaa.
Markkinointiviestintätyökalujen analysoinnissa on pidetty mielessä Navicom Oy:n tarpeet ja toiveet ja keskitytty tarkastelemaan vain niitä markkinointiviestinnän keinoja jotka voitaisiin toteuttaa Navicomin markkinointiviestintää kehitettäessä, tästä syystä ei kaikkia mahdollisia markkinointiviestinnän mahdollisuuksia ole tässä opinnäytetyössä käsitelty. Viestintäkeinot joita tässä opinnäytetyössä tarkastellaan ovat edullisia, helposti toteutettavissa olevia sekä muokattavia. Näitä keinoja ovat mm. sähköpostimarkkinointi, hakukoneoptimointi sekä suhdemarkkinointi. Tämän opinnäytetyön ehdotuksia seuraamalla Navicom toteuttaa uudistetun markkinointiviestintäsuunnitelmansa kehittääkseen yrityksen viestintää.