Marketing for Proviter Oy, a Finnish distribution company
Eastwood, Anton (2014)
Eastwood, Anton
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403143152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403143152
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on markkinointitutkimus naantalilaiselle maahantuontiyritykselle nimeltä Proviter Oy. Yritys perustettiin vuonna 2005 ja sen toiminta-ajatuksena on maahantuoda korkealaatuisia tuotteita suomalaisen ulkoilmaelämän parantamiseksi.
Proviter Oy on kasvava yritys, jonka jälleenmyyjäverkosto kattaa koko Suomen. Yritys etsii koko ajan uusia kasvukeinoja ja markkinointi on alue, jonka eteen ei ole toistaiseksi tehty kovinkaan suuria ponnistuksia. Yrityksen johdolla oli myös omat käsityksensä hyödyllisistä markkinointikanavista, joka oli hieman subjektiivinen ja kapea näkökannaltaan, sillä kellään yrityksen sisällä ei ole ollut varsinaista kokemusta markkinoinnista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille tämän päivän hyödylliset kanavat ja näiden avulla tehdä käytännön ehdotuksia Proviter Oy:n markkinointiin.
Metodologinen lähestymistapa on erittäin deduktiivinen ja sitä tukee kattava kirjallisuuskatsaus. Teoriaosuutta tukee kolmen, alan ammattilaisen antamat haastattelut, joiden avulla työlle saadaan taustatietoa sekä käytännön näkemystä markkinointiin. Haastateltavat ovat Proviter Oy:stä ja Fonecta Media Oy:stä.
Markkinointikonseptilla on monia määritelmiä, mutta yhteneväisenä tekijänä on, että markkinointi on tapa kertoa kuluttajille yrityksestä ja sen tuotteista. Näinä päivinä digitaalinen markkinointi on noussut erittäin suureen rooliin markkinointikanavina, mutta tässä tutkimuksessa tuodaan esille myös muiden kanavien hyödyllisyys. Loppujen lopuksi kyse ei ole kuitenkaan parhaasta markkinointikanavasta, vaan parhaasta kanavien yhdistelmästä, joilla tavoitetaan yrityksen kohderyhmät.
Proviter Oy on kasvava yritys, jonka jälleenmyyjäverkosto kattaa koko Suomen. Yritys etsii koko ajan uusia kasvukeinoja ja markkinointi on alue, jonka eteen ei ole toistaiseksi tehty kovinkaan suuria ponnistuksia. Yrityksen johdolla oli myös omat käsityksensä hyödyllisistä markkinointikanavista, joka oli hieman subjektiivinen ja kapea näkökannaltaan, sillä kellään yrityksen sisällä ei ole ollut varsinaista kokemusta markkinoinnista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille tämän päivän hyödylliset kanavat ja näiden avulla tehdä käytännön ehdotuksia Proviter Oy:n markkinointiin.
Metodologinen lähestymistapa on erittäin deduktiivinen ja sitä tukee kattava kirjallisuuskatsaus. Teoriaosuutta tukee kolmen, alan ammattilaisen antamat haastattelut, joiden avulla työlle saadaan taustatietoa sekä käytännön näkemystä markkinointiin. Haastateltavat ovat Proviter Oy:stä ja Fonecta Media Oy:stä.
Markkinointikonseptilla on monia määritelmiä, mutta yhteneväisenä tekijänä on, että markkinointi on tapa kertoa kuluttajille yrityksestä ja sen tuotteista. Näinä päivinä digitaalinen markkinointi on noussut erittäin suureen rooliin markkinointikanavina, mutta tässä tutkimuksessa tuodaan esille myös muiden kanavien hyödyllisyys. Loppujen lopuksi kyse ei ole kuitenkaan parhaasta markkinointikanavasta, vaan parhaasta kanavien yhdistelmästä, joilla tavoitetaan yrityksen kohderyhmät.