Messutapahtuman kehittäminen matkailuyrityksen markkinoinnin ja myynnin välineenä
Hanna, Yasmen (2014)
Hanna, Yasmen
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403133127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403133127
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on messutapahtuman kehittäminen matkailuyrityksen markkinointi- ja myyntikeinona. Kohteena tässä työssä on Matkamessut, joka on Messukeskuksessa vuosittain järjestettävä, Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma. Tutkimus suoritetaan Suomen Messut Osuuskunnan toimeksiannosta.
Opinnäytetyön tietoperustassa, toisessa luvussa kerrotaan tapahtuman järjestämisestä ja messuosallistumisesta. Kolmannessa luvussa kerrotaan tapahtuman markkinoinnista. Perinteisen markkinoinnin lisäksi internet ja sosiaalinen media ovat nousseet tärkeiksi markkinointikanaviksi. Tietoperustassa esitellään lisäksi matkailualan tämänhetkisiä trendejä.
Tutkimuksen aineistona käytetään matkailualan opiskelijoiden laatimia raportteja, jotka on toteutettu perehtymällä matkailun trendeihin ja suorittamalla haastatteluja vuoden 2013 Matkamessujen näytteilleasettajille. Näytteilleasettajien näkemykset messutapah-tuman vahvuuksista ja heikkouksista sekä opiskelijoiden kehitysideat on jaettu sisällön-analyysin avulla luokkiin. Luokkien analysoinnin tulokset esitellään luvussa kuusi.
Tämä tutkimus on tehty käyttämällä toimintatutkimusmenetelmää, jonka avulla tutkimusongelmia ja –tuloksia havainnoidaan yhteisön jäsenen lailla. Tutkimuksen ana-lyysiosassa aineistoa tarkastellaan sen pohjalta, mitä näytteilleasettajat ja opiskelijat ovat esittäneet kehitysehdotuksina ja havainnoidaan, minkälaisia toimenpiteitä kyseisen asian edistämiseksi on jo tehty Suomen Messuilla.
Lopuksi annetaan vielä analysoinnin ja tietoperustan pohjalta tärkeimmäksi havaitut kehitysehdotukset, joita voidaan käyttää Matkamessujen järjestämiseen lähitulevaisuudessa sekä pidemmällä aikavälillä.
Opinnäytetyön tietoperustassa, toisessa luvussa kerrotaan tapahtuman järjestämisestä ja messuosallistumisesta. Kolmannessa luvussa kerrotaan tapahtuman markkinoinnista. Perinteisen markkinoinnin lisäksi internet ja sosiaalinen media ovat nousseet tärkeiksi markkinointikanaviksi. Tietoperustassa esitellään lisäksi matkailualan tämänhetkisiä trendejä.
Tutkimuksen aineistona käytetään matkailualan opiskelijoiden laatimia raportteja, jotka on toteutettu perehtymällä matkailun trendeihin ja suorittamalla haastatteluja vuoden 2013 Matkamessujen näytteilleasettajille. Näytteilleasettajien näkemykset messutapah-tuman vahvuuksista ja heikkouksista sekä opiskelijoiden kehitysideat on jaettu sisällön-analyysin avulla luokkiin. Luokkien analysoinnin tulokset esitellään luvussa kuusi.
Tämä tutkimus on tehty käyttämällä toimintatutkimusmenetelmää, jonka avulla tutkimusongelmia ja –tuloksia havainnoidaan yhteisön jäsenen lailla. Tutkimuksen ana-lyysiosassa aineistoa tarkastellaan sen pohjalta, mitä näytteilleasettajat ja opiskelijat ovat esittäneet kehitysehdotuksina ja havainnoidaan, minkälaisia toimenpiteitä kyseisen asian edistämiseksi on jo tehty Suomen Messuilla.
Lopuksi annetaan vielä analysoinnin ja tietoperustan pohjalta tärkeimmäksi havaitut kehitysehdotukset, joita voidaan käyttää Matkamessujen järjestämiseen lähitulevaisuudessa sekä pidemmällä aikavälillä.