Golfmatkailun tila Suomessa 2011
Nykänen, Joonas (2014)
Nykänen, Joonas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403133104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403133104
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää suomalaisen golfmatkailun trendejä kyselytutkimuksen avulla. Tutkimus on tehty pääasiallisesti golfmatkoja järjestävän ja välittävän matkatoimiston näkökulmasta, jolloin tavoitteena on saada selville golfmatkan valintaan vaikuttavat tekijät. Tarkemmin sanottuna tavoitteena on selvittää mitkä kaikki golfmatkaajan piirteet vaikuttavat juuri tietyn golfmatkan valintaan. Aiheesta ei löytynyt ainakaan vastaavia julkisia tutkimuksia tai tilastoja, mikä tekee tästä tutkimuskesta varsin mielenkiintoisen niin palveluntarjoajan kuin kuluttajankin näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon vastasi 458 golfpiste.com:n käyttäjää. Kysely on jaettu neljään aihealueeseen, joilla selvitettiin vastaajan taustatietoja niin yleisellä tasolla kuin golfinharrastuksen näkökulmasta, toteutuneita golfmatkoja, tulevia golfmatkoja sekä käsityksiä matkanjärjestäjistä. Tutkimustulosten analysoinnin kattavuuden takaamiseksi olen vertaillut kysymysaiheita eri taustatekijöiden kanssa, jotta mahdolliset sukupuolesta, iästä, tulotasosta tai harrastuksen aktiivisuudesta riippuvat tekijät tulisi huomioitua.
Saadut tulokset ovat hyvin mielenkiintoisia, joskin jotkut golfmatkailuun mahdollisesti liittyvät ennakkoluulot ja –käsitykset konkretisoituvat. Tulosten mukaan niin vastaajan sukupuolella, iällä, tulotasolla kuin harrastusaktiivisuudellakin on vaikutusta golfmatkailukäyttäytymiseen, mutta kuitenkaan erot eivät ole varsin suuria. Tämän tutkimuksen ja sen tulosten perusteella on golfmatkoja järjestävällä matkatoimistolla mahdollisuus vertailla tuloksia sen oman liiketoimintastrategian kanssa.
Tutkimuksen lopuksi tarkastellaan saatuja tuloksia ja vedetään niistä johtopäätöksiä. Johtopäätöksissä mietitään mahdollisia golfmatkan myyntiin liittyviä kehitysideoita liiketoiminnan kehittämisen sekä markkinoinnin kannalta. Vaikka tutkimustulosten analysointiin meni paljon aikaa, koen kuitenkin tulosten olevan hyviä ja selkeitä sekä niitä voidaan käyttää erittäin hyvin liiketoiminnan tukena.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon vastasi 458 golfpiste.com:n käyttäjää. Kysely on jaettu neljään aihealueeseen, joilla selvitettiin vastaajan taustatietoja niin yleisellä tasolla kuin golfinharrastuksen näkökulmasta, toteutuneita golfmatkoja, tulevia golfmatkoja sekä käsityksiä matkanjärjestäjistä. Tutkimustulosten analysoinnin kattavuuden takaamiseksi olen vertaillut kysymysaiheita eri taustatekijöiden kanssa, jotta mahdolliset sukupuolesta, iästä, tulotasosta tai harrastuksen aktiivisuudesta riippuvat tekijät tulisi huomioitua.
Saadut tulokset ovat hyvin mielenkiintoisia, joskin jotkut golfmatkailuun mahdollisesti liittyvät ennakkoluulot ja –käsitykset konkretisoituvat. Tulosten mukaan niin vastaajan sukupuolella, iällä, tulotasolla kuin harrastusaktiivisuudellakin on vaikutusta golfmatkailukäyttäytymiseen, mutta kuitenkaan erot eivät ole varsin suuria. Tämän tutkimuksen ja sen tulosten perusteella on golfmatkoja järjestävällä matkatoimistolla mahdollisuus vertailla tuloksia sen oman liiketoimintastrategian kanssa.
Tutkimuksen lopuksi tarkastellaan saatuja tuloksia ja vedetään niistä johtopäätöksiä. Johtopäätöksissä mietitään mahdollisia golfmatkan myyntiin liittyviä kehitysideoita liiketoiminnan kehittämisen sekä markkinoinnin kannalta. Vaikka tutkimustulosten analysointiin meni paljon aikaa, koen kuitenkin tulosten olevan hyviä ja selkeitä sekä niitä voidaan käyttää erittäin hyvin liiketoiminnan tukena.