Perehdytysoppaan laatiminen uudelle työntekijälle : Case: Pohjanmaan Osuuspankki
Silla, Mirka (2014)
Silla, Mirka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403123063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403123063
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli perehdytysoppaan laatiminen uudelle työntekijälle ja se tehtiin toimeksiantona Pohjanmaan Osuuspankille. Perehdytysoppaalle oli tarvetta, koska yrityksellä ei tällä hetkellä ole käytössään perehdytystä tukevia oheismateriaaleja. Työn tavoitteena oli kartoittaa perehdytyksen nykytilaa Pohjanmaan Osuuspankissa sekä selvittää oppaaseen sisällytettäviä asioita, jotta siitä olisi paras mahdollinen apu uuden työntekijän osaamisen kartuttamisessa. Laajemman näkökulman saamiseksi selvitettiin myös muiden pankkiryhmien perehdytysprosessin kulkua.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin henkilöstöjohtamista ja perehdyttämistä. Henkilöstöjohtamisen osalta painopiste oli henkilöstöstrategiassa, johon perehdytys keskeisesti kuuluu. Perehdytystä puolestaan käsiteltiin teorian, käytännön ja lainsäädännön kautta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastateltaviksi valittiin viisi Pohjanmaan Osuuspankin työntekijää ja kolme yrityksen ulkopuolista henkilöä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina joulukuun 2013 aikana.
Tulosten mukaan perehdyttämistä pidetään Pohjanmaan Osuuspankissa erittäin tärkeänä ja se on mainittu myös yrityksen henkilöstöstrategiassa. Perehdytysoppaaseen sisällytettäviksi keskeisiksi asioiksi nousivat muun muassa pankkisalaisuus ja työturvallisuusohjeet, sosiaalisessa mediassa käyttäytyminen, ohjeet työpuhelimen käyttöön sekä asiakkaan kohtaamiseen ja tuntemiseen liittyvät asiat. Työn lopputuloksena syntyi Pohjanmaan Osuuspankin käyttöön tarkoitettu perehdytysopas.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin henkilöstöjohtamista ja perehdyttämistä. Henkilöstöjohtamisen osalta painopiste oli henkilöstöstrategiassa, johon perehdytys keskeisesti kuuluu. Perehdytystä puolestaan käsiteltiin teorian, käytännön ja lainsäädännön kautta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastateltaviksi valittiin viisi Pohjanmaan Osuuspankin työntekijää ja kolme yrityksen ulkopuolista henkilöä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina joulukuun 2013 aikana.
Tulosten mukaan perehdyttämistä pidetään Pohjanmaan Osuuspankissa erittäin tärkeänä ja se on mainittu myös yrityksen henkilöstöstrategiassa. Perehdytysoppaaseen sisällytettäviksi keskeisiksi asioiksi nousivat muun muassa pankkisalaisuus ja työturvallisuusohjeet, sosiaalisessa mediassa käyttäytyminen, ohjeet työpuhelimen käyttöön sekä asiakkaan kohtaamiseen ja tuntemiseen liittyvät asiat. Työn lopputuloksena syntyi Pohjanmaan Osuuspankin käyttöön tarkoitettu perehdytysopas.